Jaume Monmany

1,6
3,2

11 εμφανίσεις, 3 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Kónitsa, Epirus (Greece)

Molt bona excursió per la gorja del riu Aóos, Zagorohoria, Epir, Grècia, la meitat prop de la blauverda, clara i neta aigua del riu Aóos, amb banyada inclosa, l'altra meitat pels frondosos boscos de de la banda esquerra de la gorja.
L'excursió comença al magnífic pont de pedra de Konitsa, construït el 1871, després que un pont previ s'esfondrés. Es un pont d'arc, la llum té una llargada de 40 m i l'alçada sobre el riu és de 20 m. Des del pont en direcció aigües amunt estem en el Parc Nacional de Vikos-Aóos.
Passem el pont, a la cota 437 m, i seguim per la pista de la riba esquerra del riu. Al cap de 700 m vam veure un camí amb passamans a l'altra riba, vam creuar l'Aóos a gual, ens hi vam banyar --va ser fantàstic, per la claredat i temperatura de l'aigua, i per la bellesa de l'indret. Arribats a la riba dreta vam seguir el camí corriol que havíem vist, amb passos complicats, amb passamans, sirgues, graons de ferro, com una via ferrada, de manera que 200 m després vam tornar a la riba esquerra del riu per on vam seguir. Al cap de 300 m més surt a la dreta el camí antic cap el monestir Stomiou (παλιό μονοπάτι προς το μοναστήρι του Στόμιού) que no vam agafar, però el vam seguir a la tornada. El camí antic és un camí de tota la vida, un corriol de muntanya, mentre que la pista és una pista apte per vehicles, a trossos empedrada, que hi estaven treballant. Els avantatges del camí són l’ombra, un ascensió més suau i el goig d’anar per camí, més natural, i no per pista, més artificial. L’avantatges de la pista és més estona de vistes sobre el riu Aóos. Al cap de 2,5 km, a uns 5 km comptant es de l’inici de la caminada, la pista deixa la llera del riu i s’enfila per la vessant esquerra o sud de la gorja, primer en direcció sud-est tal com veníem tota l’estona, per després virar cap a nord-est, sempre per la mateixa pista i ens mena al Monestir Stomiou, 686 m altitud.
El Monestir Stomiou és un lloc sagrat, de bellesa humil, senzilla i especialment harmoniosa. Està situat en un lloc privilegiat, sobre l’estreta embocadura da gorja de l’Aóos (Stomiou ve de stómio [στόμιο] que significa embocadura, orifici, gola), des de la balconada de llevant la vista sobre els ràpids de l’Aóos al cor de la gorja, a 200 m sota nostra, és espectacular. El monestir té un passat atzarós de destrucció i de reconstrucció. Està dedicat a la Santíssima Mare de Déu (Παναγία, Panagia). A destacar l’acció del venerat i estimat Sant Paisios. L’any 1943 els nazis van cremar el monestir, només se’n va salvar l’església, i va romandre devastat durant 15 anys fins que va aparèixer un monjo asceta del Mont Athos, el Venerable Paisios (nom originari Arsenios Eznepidis, Pharasa Capadòcia-Souroti Tessalònica, 1924–1994) que, sol, va iniciar una decidida reconstrucció i restauració del monestir, durant la qual vivia en una diminuta, humil, neta i polida cel·la, que avui es pot visitar. El Venerable Ancià Paisios va ser canonitzat per l’Església Ortodoxa de Constantinoble el 13 de gener de 2015 i també incorporat al santoral de l’Església Ortodoxa Russa. És molt venerat arreu on hi ha devoció ortodoxa. Una jova parella grega, amb qui vam coincidir i un germà de la congregació ens ho van explicat tot abastament, altrament que van suggerir que el model de vida del venerable Sant tenia força aspectes a seguir per poder fer front i superar la crisi econòmica i social que travessa Grècia actualment.