LucT

1,4
2,9

58 εμφανίσεις, 3 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Andros, South Aegean (Greece)

Cycladen eiland Andros, ca. 35km lang en 12 km breed, is relatief hoog waardoor het wat meer regen vangt en opvallend groen is. Geen luchthaven, dus minder toerisme op Andros: de ferry uit Rafina doet er 2u over. Op Andros worden oude voetpaden stilaan weer vrij gemaakt en bewegwijzerd, zodat het een van de betere wandelbestemmingen in Griekenland kan worden. Zie www.androsroutes.gr/nl

Cyclades island of Andros, 35km long and 12km wide. The island is relatively high, has consequently more rain and is therefore quite green. As there is no airport, there is less tourism: it is a 2 hour trip with the ferry from Rafina. On Andros, old footpaths are being cleared and signposted, making it one of the better hiking destinations in Greece. See www.androsroutes.gr

Een korte, gemakkelijke maar mooie wandeling door de vruchtbare vallei van Livadia, net buiten Chorio, de hoofdstad van Andros. We laten de auto achter op de parking nabij de openluchtbioscoop en -theater van Chorio. Naast de ingang van het openluchttheater vinden aan een onverhard pad een rood-witte markering van Andros Route "17", die we deels gaan volgen. We een pad omlaag tussen achtertuintjes en muurtjes en laten al snel het stadje achter ons en bereiken de 'Megalos Potamos' (Grote Rivier), die in West-Europese ogen eigenlijk maar een beekje is...

A short, easy but quite pleasant walk through the fertile valley of Livadia, just outside Chorio, the capital of Andros. You can leave the car on the parking lot near the outdoor cinema and theater of Chorio. Next to the entrance of the open air theater, is the signpost of the red-white marked Andros Route "17", which we will follow partially. The path descends between backd gardens and walls and we soon exchange the buildings for a pleasant path down to the 'Megalos Potamos' (Great River), which in Western European eyes is just a brook...

We steken de rivier langs een houten brug over en volgen rechtsaf de betonweg naast de bedding. Een prachtig groen stukje tussen hoge stenen muren, cipressen en de boomgaarden van Livadia, waarvan de citrusvruchten vroeger geexporteerd werden waardoor ze bijdroegen aan de faam van Andros. Na een kilometertje komen we voorbij de restanten van de oude stenen brug van Lividia, die vroeger uit drie bogen bestond en weldra bereiken we een asfaltweg over een betonnen brug. Links ligt Livadia, maar eerst gaan we nog een rondje langs Kato Chorio maken.

Cross the river over the wooden bridge and follow the concrete road next the the river to the right. A nice walk between high stone walls, cypress trees and the orchards of Livadia, whose citrus fruits were previously exported, contributing to the fame of Andros. After a kilometre, we pass the remaining arch of Lividia's old stone bridge, which once consisted of three arches. Soon you'll reach an asphalt road over a concrete bridge. Left is Livadia, but first we are going to make a tour along Kato Chorio.

Steek de weg over en neem het half verharde pad rechtdoor en de trappen omhoog naar de enkele huisjes van Kato Chorio. Even voorbij de dorpsbron komen we op een splitsing waar we het wat vage pad naar links nemen. Dat wordt al snel breder en voert ons langs de helling achter het dorpje rond, met fraaie uitzichten over de omgeving.

Cross the road and take the half-paved path straight ahead and up the steps to the few houses of Kato Chorio. Just past the village fountain we come at a junction where we take the rather vague path to the left. It soon becomes wider and clearer and brings us along the slope around the village, with beautiful views of the surrounding area.

Na ca. 400m dalen we de grindweg af naar de Megalos Potamos waar we rechts van de bedding rechtsaf de halfverharde weg volgen. De wegel wordt een verharde weg en voert ons terug naar de asfaltweg naar Livadia, waar we nu wel naartoe klimmen. Hier volgens we weeg de rood-witte "17" markeringen. Na een S-bocht voorbij de Agios Konstantinos kerk gaan we linksaf het pad op richting Pera Chorio.

After about 400m, we descend the gravel path, pass a wire fence and go down to the Megalos Potamos, where we follow the half-hardened track to the right. The track becomes a paved road and takes us back to the bridge at the asphalt road to Livadia. This time we walk up to the village, once again following the red-white "17" markings. After an S-turn past the Agios Konstantinos church, turn left on the path towards Pera Chorio.

Negeer een afslag naar links en eentje naar rechts en je komt weer uit op de betonweg naast de rivierbedding. We wandelen rechtsaf terug naar de houten brug, die we deze keer niet oversteken maar we volgens de betonweg naar rechts. Negeer de afslagen naar rechts tot je aan de betonnen brug over de Potamos komt. Over de brug naar links stijgt de betonweg terug naar de parking bij de openlucht bioscoop.

Ignore a path to the left and one to the right and you will be back on the concrete road next to the riverbed. Go right, back to the wooden bridge, but don't cross it. Keep following the concrete road to the right. Ignore the roads to the right until you reach the concrete bridge over the Potamos. Over the bridge go left, where the concrete road ascends back to the parking at the open air cinema.