Wicky en Erick

Recorded Ιουνίου 2019

47,28 χιλιόμετρα

17 εμφανίσεις, 0 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Kropswolde, Groningen (Nederland)

Aardige fietstocht door het landbouwgebied onder Hoogezand en rond Veendam.

We starten bij het natuurgebied "Leinwijk" in Meerwijck, op de parkeerplaats van paviljoen "De Leine", een leuk restaurant met mooi uitzicht over het Zuidlaardermeer.
Het is mogelijk eerst een klein rondje door de Leinwijk te lopen naar de uitzicht-toren voor een panoramisch uitzicht.

Wij fietsen langs het gebied naar de brug bij de Woldweg en gaan gelijk weer rechtsaf het nieuwe gedeelte van het natuurgebied in "De Wolfsbarge". Dit is een afgegraven gedeelte van de rietlanden langs het meer zodat er nu moerasruimte is voor flora en fauna die zich hierin thuis voelen.

Bij De Groeve gaan wij linksaf richting Zuidlaarderveen. Even voorbij De Groeve is er nog een nieuw natuurgebied gegraven langs de oevers van de rivier Hunze. Ook weer een vogelrijk gebied.

Vlak voor Zuidlaarderveen staat een rustbank met info over het ontstaan van het dorp en aan het eind van het dorp nogmaals een rustplaats met bord over de vroegere turfwinning en transport over de kanalen naar Groningen.

Vanaf Zuidlaarderveen rijden we door de aardappelvelden en langs het Kielsterdiep naar Borgerswold, een waterrijke woonwijk ten zuiden van Veendam.
Na Wildervank en over de N33 komen we echt in het landbouwgebied van Oost-Groningen.
Ook passeren we enkele Groningse Eiffeltorens, affakkeltorens van de NAM.

Boven Veendam draaien we Muntendam binnen. Dit is weer een vriendelijk levendig dorp waar zich ook de Heemtuin bevind.

Tussen Muntendam en Hoogezand passeren we nog Tripscompagnie, het Tripsbos en het Drevenbos.
Via het Gorechtpark rijden we langs de Waesingeweg om Meerwijck heen en via de Meerweg komen we weer terug op onze beginplek.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

χώρος στάθμευσης

Parkeerplaats en start

Naast de ingang van natuurgebied "Leinwijk" en bij paviljoen "De Leine" is een grote parkeerplaats. Eventueel kun je hier eerst 2km door het natuurpark lopen of een bakkie doen, op het verhoogde terras met fantastisch uitzicht over het Zuidlaardermeer, bij De Leine.

Achteringang van natuurgebied 'Leinwijk'

Hier is ook een entree tot het natuurgebiedje. Hier staat ook de Amerikaanse metalen windmolen en even verderop staat de uitkijktoren van waaraf je een mooi overzicht hebt over het hele gebied.

Natuurgebied Wolfsbarge

Dit is de uitbreiding van de "Leinwijk" aan de overkant van de Leinvaart.

Natuurgebied Hillegiesloot

Picnic

Rustplek bij begin van Zuidlaarderveen

Met informatiebord over het ontstaan van Zuidlaarderveen.

Rustplek aan het eind van Zuidlaarderveen

Hier een infobord over de turfwinning. Het waren harde tijden.
Γέφυρα

Bruggetje over het Kielsterdiep

Borgerswold

Mooie woonwijk aan water gelegen.
Γέφυρα

Brug over de N33

Sacred architecture

Baptisten gemeente in Muntendam

Voor als je meer info wilt hebben over deze gemeenschap. http://www.baptistenmuntendam.nl

Protestantse gemeente in Muntendam

Voor info over deze kerk. https://sites.google.com/site/hgmuntendam/home

Heemtuin Muntendam

http://heemtuinmuntendam.nl Voor meer info over deze gratis toegankelijke tuin.