Ώρα  6 ώρες 36 λεπτά

Recorded Νοεμβρίου 2016

58,34 χιλιόμετρα

3066 εμφανίσεις, 37 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Pūlād Kūh, Māzandarān (Iran)

سفری در دامنه های علم کوه
مسیر جاده چالوس تا روستاهای الیت و دلیر و برگشت از جاده مکار و فشکور
گزارش کامل این سفر را در سایت گردنه مه آلود ببینید:
www.chanlibel.ir

الیت و دلیر نام دو روستا هستند . در جاده چالوس ، بعد از سیاه بیشه و قبل از مرزن آباد ، از یک مسیر فرعی به سمت غرب ، جاده این دو روستا جدا می شود . در این مسیر ، روستا کم نیست ولی الیت و دلیر آخر خط اند و زیباترین این روستاها . دو روستایی که تقریبا به هم پیوسته اند . روستاهایی ییلاقی در دامنه های کوه های تخت سلیمان ( علم کوه ) با دره ای پر آب و دامنه هایی که پایین تر ها پر از جنگل است ولی بالاتر که می رود ، بدنه کوه خالی می شود و پوشش مرتعی دارد .

خانه ای روستایی در روستای دلیر
الیت و دلیر ، از مقاصدی است که طبیعت گردان را زیاد به خود جذب می کند . اینجور جاها آدم خود را می طلبد و برای بسیاری از کسانی که راه شمال را در پیش می گیرند ممکن است جذابیتی نداشته باشد و یا تنها برای نگاهی گذرا مناسب باشد . نه ذرق و برقی ، نه هتل و رستورانی .... ولی طبیعت اینجا زیباتر است و هرچه نیاز یک طبیعت گرد است به قدر نیاز فراهم است .

طبیعت روستای الیت
برای این برنامه طبق معمول با مطالعات و مشورتی که با دوستان داشتیم بعد از بررسی چند گزینه ، این مسیر را انتخاب کردیم . و اصلی ترین دلیل انتخاب این مسیر ، استفاده از تصاویر و مناظر بی نظیری بود که دست توانمند طبیعت در فصل پاییز رقم می زند .

مسیری که برای این برنامه در نظر گرفتیم ، شروع رکابزنی از ابتدای جاده فرعی ، رسیدن به روستای دلیر و سپس در پیش گرفتن مسیر امامزاده فضل فاشل و در ادامه فرود به فشکور و رکابزنی تا کنار جاده چالوس بود . روزهای پاییزی کوتاه اند و زمان کافی برای اجرای کامل برنامه ها نیست . کمبود زمان باعث شد تا حدی برنامه را مختصرتر کنیم و آنجا که امکان داشت از کمک خارجی برای پیمودن مسیر استفاده کنیم . مسیر حرکت و پروفیل مسیر را می توانید در سایت ویکی لاک از لینک زیر ببینید . در این لینک امکان دانلود جی پی اس مسیر از فایلی که آپلود کرده ایم نیز وجود دارد .

لینک مسیر در سایت ویکی لاک

این برنامه اولین برنامه ای بود که برای رسیدن به محل رکابزنی از ون استفاده کردیم . جاده چالوس پر پیچ و خم است و معمولا در عصر جمعه ها شلوغ . از کرج تا ابتدای فرعی الیت حدود 2.5 ساعت زمان نیاز بود و دیدیم که با برنامه پیش رو نمی توان با وسیله شخصی رفت و خسته از دوچرخه سواری در ترافیک برگشت رانندگی نمود . لذا تعدادمان را به 10 افزایش دادیم و ونی اجاره کردیم.

بارگیری دوچرخه ها روی ون - اولین تجربه مان در استفاده از ماشین گروهی
قرارمان حرکت از کرج ساعت 5 صبح بود . بستن دوچرخه ها روی باربند ون ، با توجه به نبود امکانات ، زمان برد و ساعت حدود 7 صبح بود که از کرج به سمت جاده چالوس راهی شدیم .

حدود ساعت از 9 گذشته بود که به سه راهی رسیدیم . تصمیم اولیه مان بر این بود که از سر جاده رکاب بزنیم . شیب اول مسیر بسیار تند بود و زمان را از دست داده بودیم . تصمیم گرفتیم تا انتهای شیب تند ، با ماشین برویم و باقی راه را ماشین به عنوان پشتیبان بیاید . ساعت 9:40 دقیقه به ابتدای شیب سبک رسیدیم و دوچرخه ها را پیاده کردیم. همانطور که هواشناسی پیش بینی کرده بود ، هوا آفتابی بود و بسیار مطبوع . دمای هوا حدود 15 درجه بود و شرایط بسیار ایده آلی را برای رکاب زنی پاییزی فراهم می کرد .

جاده از سه راهی به سمت الیت و دلیر
انتهای شیب تند را درست تشخیص نداده بودیم و هنوز 2 کیلومتر از منطقه شیب تند باقی مانده بود . این قسمت را کمی رکاب زدیم و کمی دوچرخه را دست گرفتیم . بیشتر از 2 کیلومتر نبود و چه خوب که مسیر را ازابتدا با دوچرخه نیامدیم . توصیه می کنم دوستانی که برای رکاب زنی می آیند ، رکاب زنی را از کیلومتر 15 جاده فرعی شروع کنند .

بعد از پشت سر گذاشتن 2 کیلومتر شیب تند ، شیب سربالایی بسیار خوب و ملایمی پیش رویمان ظاهر شد و این امکان را داد که در هوای پاییزی ، نفسی بگیریم و از دیدن مناظر زیبای اطراف ، لذت ببریم .

شیب ابتدای مسیر تند بود و قسمتی از آن خاکی .
پاییز ، سنگ تمام گذاشته بود و همه جا زیبا بود .
20161104_104732

علم کوه و کوه های اطرافش را که کوه های تخت سلیمان می نامند برف فرا گرفته بود و می درخشیدند .
از محل رکابزنی تا خود روستا ، جاده آسفالت بود بجز فاصله های کوتاهی در دو قسمت از جاده که خاکی باقی مانده بود ولی خاکی خوب و مرتبی داشت .

بعد از پشت سر گذاشتن یک پیچ ، روستای الیت در دور دست دیده شد . برف پاییزی روی قله های مشرف بر روستا نشسته بود و زیر نور آفتاب ، برق می زد و تصویر زیبایی ایجاد کرده بود . حال و هوای روستا هم ما را یاد کارتون هایدی می انداخت . خانه های روستایی در هنه چمنزاری بزرگ در دامنه کوه های تیز و برف گرفته و گاو هایی که در همه جای دشت ولو بودند . تصویر زیبا و دلچسبی بود .

نمایی از سه فصل در الیت
از اینجا ده دیده شد .
به سمت دلیر حرکت کردیم که در انتهای جاده بود . روستا اگرچه ویلاهای زیبایی داشت ولی بافت قدیمی آن هم وجود داشت و ترکیب زیبایی از سنت و مدرنیته را به نمایش گذاشته بود و از هر دو نوع زیبایی سهم برده بود .

روستای دلیر
آب گرم دلیر
دلیر ، چشمه آب گرمی دارد که در انتهای روستا و در بالادست رودخانه ای است که از داخل روستا می گذرد . برای رسیدن به این آبگرم باید حدود 2 کیلومتر پیاده روی کرد .در کنار رودخانه بالا رفتیم . دوستانمان آرام تر می آمدند و من فاصله گرفتم . همه از نظر ناپدید شدند . فقط مصطفی آمد . فکر کردم حتما خسته شده اند و نمی خواهند بالاتر بیایند . خودم به آبگرم رسیدم و پاهایم را در آب انداختم و بساط ناهار را پهن کردم . مشغول شده بودم که مصطفی هم رسید . بعد از نام و پنیر و انگوری مختصر ، پاچه ها را بالا زدیم و داخل آب رفتیم . دمای آب 38 درجه بود و دمای بیرون 13 درجه . چه حس مطبوعی.

نیمه آبتنی مان که تمام شد ، به سمت پایین راهی شدیم و دیدیم که دوستانمان در اول جاده نشسته اند .

از دلیر تا سه راهی امام زاده را با نیسان بالا رفتیم .
جاده امام زاده فاضل ، سربالایی بودو خاکی . هوا هم رو به سردی می گذاشت و هر چه حساب کردیم دیدیم نمی توانیم این سربالایی را به موقع رد کنیم و زمان زیادی خواهد گرفت . اینجا بود که نیسان ، سالار جاده ها به دادمون رسید . با هزینه 50 تومن یکی از نیسان های ده را کرایه کردیم تا ما را بالا برساند . جاده پر پیچ و خم بود و پر شیب و از روی نیسان ترسناک تر هم به نظر می رسید .

این بالا خبری از جنگل و درخت نیست . اگر بهار سبزه و علفی هم بوده دیگر الان نیست . هوا سرد بود .
تابلوی امام زاده هم نقش زمین شده بود .
بالای کوه رسیدیم . اینجا خط الراس کوهی بود که دره فشکور را از دره الیت و دلیر جدا می کرد . در زیر سایه ها برف بود و بادی که از سمت کوه های برف گرفته می وزید سرد و سوزناک بود . امامزاده هم در مسیر همین خط الراس قرار داشت . ما مسیرمان سمت امامزاده نبود و فقط از سه راهی ای که راه امام زاده جدا می شد از ماشین پیاده شدیم و به سمت فشکور سرازیر شدیم .

سمت فشکور ، دامنه شمالی بود و برفهایی که دو روز پیش باریده بودند هنوز روی زمین بودند .
شروع جاده تا اولین آبادی ، خاکی بود . این دامنه ، دامنه شمالی کوه بود و برف هایی که باریده بود آفتاب ندیده بودند و هنوز پابرجا بودند . هوای این سمت سرد تر هم بود . از ظهر هم گذشته بود و هوا رو به سردی گذاشته بود . جاده خاکی خیس بود و با سرعت زیاد هم نمی شد رفت . این مسیر را با آرامش پایین آمدیم تا اینکه جاده آسفالته شروع شد . در کل ف تا انتهای مسیر ، آسفالت جاده خوب بود . بجز در برخی موارد که آسیب دیده بود . قسمت هایی از مسیر هم فوق العاده بود. آسفالتی بسیار تمیز و صاف در جاده ای پیچ در پیچ که هر طرفش را درختان زرد و نارنجی گرفته بودند . اینجا بود که دوستان دست به کار رکورد سرعت زدند و خیلی ها رکورد سرعت خودشان را در این سرازیری شکستند .

دوباره به جاده آسفالت و جنگل رسیدیم .
20161104_161636

حدود ساعت 4 بود که به انتهای جاده رسیدیم و بعد از بارگیری دوچرخه ها به سمت کرج راهی شدیم .

در این سفر موارد زیر قابل توجه بودند :

1- الیت و دلیر منطقه ای ییلاقی است . اگرچه پاییز زیبایی دارد ولی حتما برای سرمای هوا آمادگی داشته باشید .

2- در روستای دلیر جای مناسب برای کمپینگ یا اجاره ویلا زیاد است . می توانید برنامه را دوروزه برگزار نمایید .

3- اگر دنبال زرق و برق شهری هستید هرگز به این روستاها نروید . ناامیدتان می کند .

4- در فصل هایی که هوا تا حدودی گرم تر است می توان در آب گرم ، آبتنی دلچسبی داشت . در هوای سرد نمی شود . اگر در گرما رفتید تدارک آبتنی داشته باشید .

5- این برنامه ، برنامه سنگینی است برای کسانی که از رستوران همسفر شروع کنند و تا بالای امامزاده رکاب بزنند . در روز پاییزی ، فرصت کافی برای این برنامه نیست و بالاجبار باید کوتاه ترش کرد . در تابستان می توان کلش را رفت .

6- هوا خنک بود و مشکل آب نداشتیم ولی آب در ابتدای جاده ف الیت و دلیر ، در سه راهی بالای کوه که سمت امام زاده می رود و در روستاهای سمت فشکور هست . در مسیر رسیدن به الیت ، هیچ روستایی در مسیر نیست ولی اگر نیاز داشتید روستاها با فاصله کمی از مسیر قرار گرفته اند .

ادامه تصاویر را در گالری زیر ببینید :

2 αξιολογήσεις

• Φωτογραφίες maryamshirazi

maryamshirazi 13 Φεβ 2018

این مسیر را بعدا با ماشین رفتیم . برای این مسیر خیلی مهم است که فصل خوبی را انتخاب کنید . آبان ماه فصل خوبی است . کمی بعد تر سرد می شود .

• Φωτογραφίες Peyman Amiri

Peyman Amiri 8 Σεπ 2019

I have followed this trail  View more