6,6
26,52 χιλιόμετρα

933 εμφανίσεις, 3 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Santa Linya, Catalunya (España)

Aquesta sortida l'hem fet desplaçant-nos amb el tren de la Pobla de Segur des de Lleida fins a l'estació de Santa Linya (facultativa) i tornant a Lleida des de l'estació d'Àger. És una opció molt bona per tal de no haver d'agafar dos cotxes donat que no és una ruta circular. Trobareu els horaris al lloc web dels FGC. Compte perquè, si no ho han canviat els diumenges té horaris diferents.

La ruta comença a l'estació de Santa Linya, que es troba a 6 km del poble en qüestió. De bon començament comença a pujar i no para de fer-ho fins passat Santa Linya. La pista de l'estació s'ajunta amb la pista que va a Sant Urbà abans d'arribar al poble, que veureu a mà esquerra.

Seguim pujant per la pista que va a Sant Urbà tot passant de llarg del desviament a mà dreta que porta al balconet de Santa Linya (val la pena anar-hi però no durant aquesta ruta si es vol arribar a agafar el tren de tornada).

Al cap d'uns metres, la pista comença a planejar i apareixen diverses opcions. Nosaltres hem triat d'anar a Sant Marc per una pista menys rodada que la que va St Urbà i per això ens hem desviat cap a l'esquerra. Penso que totes les altres pistes també hi porten però cal comprovar-ho sobre el mapa topogràfic o les ortofotos.

Tot i que la nova pista planeja bastant, encara trobareu alguna pujada abans d'arribar a una altra pista que cal seguir cap a la dreta. Després del desviament trobareu de seguida l'ermita de Sant Marc a mà dreta. Allà hem fet un petit mos per a recuperar forces.

Amb energies renovades toca enfrontar-se amb la pujada a Sant Jaume de Cas (torre que de seguida es fa visible cap al nord i ermita a la que deu el nom). L'ascensió té alguna rampa pronunciada i llarga però la pista està en bastant bon estat (estiu de 2014).

Quan arribeu a dalt, la pista s'ajunta amb la que ve del Port d'Àger (que surt de la carretera C-12). La seguim cap a la dreta sense descansar de la pujada perquè val la pena arribar a l'ermita per a fer-ho. La trobareu a mà dretà al cap de molt pocs minuts. Descanseu una estona però no badeu si voleu arribar a agafar el tren!

En aquest punt s'acaba la pujada i comença el descens. La pista que continua de Sant Jaume es va espatllant per moments i acabem baixant per un pedregar! Té molta pedra gran i solta i molta roca mare irregular. Això fa que la baixada sigui molt tècnica i que calgui anar amb compte de no caure (compte amb els calapeus!). Inviable fer aquesta pista de pujada si no es vol empènyer la bici muntanya amunt!

Després de baixar durant uns 45 minuts s'arriba a la carretera d'Àger (C-12). Primer a la vella i després a la nova. Cal seguir-la durant 3,6 km de baixada (amb alguna pujadeta). Després de la pista rocallosa, s'agraeix una estona d'asfalt!

El cas és que la baixada se'ns ha fet una mica llarga i hem estat patint per l'hora. Finalment hem arribat a l'estació d'Àger 10 minuts abans que passés el tren!!

Tot i que ens ho hem passat molt bé, la ruta presenta un parell d'inconvenients importants (per això l'he qualificat com a difícil):

1) Actualment (estiu 2014) els horaris del tren de la Pobla no són massa bons. L'arribada a l'estació de Santa Linya ha estat a les 10:03h i el tren passava per la d'Àger de tornada a Lleida a les 13:38h, fet que deixa 3,5 hores per a fer l'excursió si s'hi va de dilluns a dissabte (diumenge hi ha més marge però cal vigilar amb la calor). Això és una llàstima perquè no queda massa temps per a descansar i gaudir de la natura i tampoc no es pot aprofitar per a anar al balconet o a St Urbà. Cal estar pendent del rellotge si es vol agafar el tren de tornada. NOTA: recentment han canviat els tren i han millorat les freqüències. Consulteu els horaris al web dels FGC abans de fer la sortida.

2) La pista de baixada a l'estació des de Sant Jaume de Cas és molt dolenta. No penseu que recuperareu temps a la baixada perquè no podreu anar massa de pressa! Tal vegada es pot estudiar un descens per una altra pista. Algú té alguna alternativa?

Bona ruta!

3 αξιολογήσεις

• Φωτογραφίες Adrià Duaigües

Adrià Duaigües 27 Σεπ 2017

Bones! Tot i la baixada pedregosa que comentes, es pot fer tot pedalant no?

Gràcies!

• Φωτογραφίες AlexEA

AlexEA 28 Σεπ 2017

Hola Adrià!
    Això és difícil de dir. Depèn de la tècnica i l'experiència de cadascú. El problema és que hi ha molta pedra gran i solta. Recordo que la baixada no era fluïda i que cada dos per tres calia posar el peu a terra o, fins i tot, caminar una miqueta. Res que no es pugui acabar baixant. El que passa és que no és ni agraïda ni divertida. Ara, el paisatge val la pena.

Bona ruta!

• Φωτογραφίες Adrià Duaigües

Adrià Duaigües 14 Οκτ 2017

Moltes gràcies, ho tindré en compte! ;)