ebassegoda

Recorded Αυγούστου 2019

183,38 χιλιόμετρα

74 εμφανίσεις, 1 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Bonnefoy, Occitanie (France)

El Canal del Midi, construït durant el segle XVII per Pierre-Paul Riquet i Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO, forma part del Canal dels Dos Mars, que uneix l’Atlàntic amb el Mediterrani. En concret, uneix Tolosa i Marsellan, on desemboca al mar. Així mateix, el Canal de la Robina, l’uneix amb Narbona. En paral·lel als canals, hi ha els camins de sirga per on els animals traccionaven els vaixells. Aprofitant aquesta infraestructura, es pot fer un recorregut cicloturista amb diferents punts de sortida i arribada, així com etapes. Aquí es proposa fer el recorregut de Tolosa a Narbona en tres etapes.

Per dur a terme aquest recorregut hem deixat el cotxe a Narbona (concretament al boulevard de 1848 on hi ha espai per estacionar en bateria gratuït i és molt a prop de l’estació de tren). Hem agafat el tren TER a Tolosa de les 12.30 i que en una hora i mitja porta fins a Tolosa. Hem dividit el recorregut en tres etapes:

Etapa 1: De Tolosa al Port Lauragais (50 km aproximadament). El Port Lauragais és una àrea de servei de l’autopista amb un espai d’interpretació del canal i serveis, amb un hotel de la cadena Fasthotel, que és on ens vam allotjar. També es poden llogar vaixells per navegar pel canal sense necessitat de disposar de permís.

Arribats a Tolosa, es pren la riba esquerra del canal, on hi ha carril bici urbà i es va seguint fins ja gairebé a la sortida de la ciutat on hi ha un pont de vianants que cal travessar i anar a la riba dreta. Es passa per sobre el pont de l’autopista i es continua per les àrees suburbanes, es travessa de nou de costat, fins que s’arriba al port de Ramonville on cal fer un divertit loop per perdre desnivell. A partir d’aquí s’entra a la plana de Lauragais i comencen les rescloses, que remunten el desnivell, per tant, caldrà fer les pujadetes a cada una. Es veuen de seguida perquè a cada costat hi ha vaixells que s'esperen per usar-les. A cada una hi ha un rètol amb el nom i la distància que la separa amb la precedent i antecedent, que sempre va bé coma referència. També cal dir, que moltes d’aquestes rescloses tenen serveis, com fonts, lavabos i algunes bars. Però no són totes. El camí és agradable, ombrívol i està tot asfaltat. Tota l’estona va en paral·lel a l’autopista.

En el cas que es vulgui dormir al mateix lloc que el ressenyat, cal deixar el canal just abans d’arribar al Port Lauragais, per un pont i travessar-lo, una carretera porta fins a l’àrea de servei, on a més de l’hotel hi ha cafeteria i restaurant.

Etapa 2: Del Port Lauragais a Carcassona: (60 km aproximadament). L’etapa acaba a Carcassona, ciutat impossible de passar-hi de llarg per l’atractiu turístic que representa. En aquest cas ens vam allotjar a l’hotel Ibis budget La Cité, que hi ha a la sortida en direcció Narbona i que queda prou proper a la ciutat medieval, tot i que queda lluny del canal.

Personalment és l’etapa més agradable, comença amb un bonic arbrat que cobreix tot el canal. Es passen les rescloses de l’Oceà i del Mediterrani, que són les que estan situades als punts més elevats de cada conca, entremig la població i el port de Labastida d'Anjou. A la de l’Oceà, caldrà canviar de costat de canal, per tornar a l’esquerra més endavant. A partir d’aquí el canal va baixant cap al mar, per tant, les rescloses estan al revés de com s’havien vist fins ara i ja no hi ha aquells pujantons quan s’hi arriba, sinó al contrari, hi ha baixades. Després, Castelnaudary, on hi ha un gran port. També es passa el port de Bram. A tenir en compte en aquest tram que la majoria de les rescloses no tenen serveis i que el camí ja no està asfaltat (excepte alguns trams).

Quan s’arriba a Carcassona, cal deixar el camí de sirga i prendre un carrer en paral·lel fins arribar a l’estació de tren, on hi ha la resclosa d’aquesta ciutat.

Etapa 3: De Carcassona a Narbona (80 km aproximadament). És l’etapa marató de la ruta. A més de llarga és dura perquè a diferència dels trams anteriors, les ombres desapareixen durant molts quilòmetres.

Se surt de Carcassona pel costat dret del canal, amb una bona pista ciclable, que porta a unes rescloses i a l’impressionant pont-canal del Fresquel i les rescloses del mateix nom. A partir d’aquí el canal fa un gran meandre i torna a Trèbes, on hi ha un bonic port. A continuació es passa el poble de Marseillette, on cal canviar de costat i anar per l’esquerra fins a la resclosa de l’Aiguille, on es torna a la dreta. De seguida es passa un pont-canal. Es passa pel poble de la Redourte i un altre pont-canal, el de l’Argent-Double, amb onze arquets de pedra. Abans d’arribar a Homps, on a més d’un port i tot tipus de serveis, en especial un supermercat a la carretera, cal vorejar un estany quadrat.

Es passa el poble d’Argens-Minervois, on també hi ha un port, però queda a l’altre costat del canal i la darrera resclosa fins a Besiers. A continuació es passa per tres pobles, Robian, Parasan i Ventenac-Minervois; entre els dos últims hi ha una bona corba del canal per passar per un impressionant pont-canal. En aquest tram, hi ha força tros per una carretera local, fins que es pren a l’esquerra el camí que porta fins a Le Somail, un port molt bonic del canal i punt de lloguer d’embarcacions.

Es continua pel canal i caldrà deixar-lo cap a la dreta, on hi ha un restaurant, per agafar el canal de la Robina. Els que continuen el de Midi, cal que travessin el pont i segueixin recte. El canal de la Robina és més directe, més recte, i té, en aquest primer tram, moltes rescloses. El camí es converteix en carretera i entra a Salleles-d’Aude i se surt per una llarga pista. Al final d’aquesta, hi ha una mena de drassanes immenses, cal travessar el canal i per superar el riu Aude, cal enfilar-se damunt de la via del tren. És una via abandonada i s’ha de travessar un pont que és segur i que usa molta gent. Hi ha una altra opció que és no travessar el pont i anar fins al poble de Cuixac-d’Aude i travessar per un pont de la carretera, però és més volta.

Després de superar el pont, es continua per uns trams una mica més ombrejats i molt rectes, fins que ja s’entreveu la catedral de Narbona. S’acaba d’arribar a la ciutat, es travessa el canal i s’arriba a l’estació, punt final de la ruta.

A tenir en compte que aquesta etapa és la que té els camins en pitjor estat, pedregosos i amb arrels, a més de tenir poca ombra. A més, les rescloses no tenen serveis, excepte algunes que ofereixen servei de bar, però no són moltes.

Pel que fa a la dificultat, les etapes 1 i 2 les qualifico com a moderades per la distància, no pas perquè tinguin cap problema tècnic i també són fàcils de seguir. La 3 la qualifico com a difícil sobretot per la distància i també per culpa del camí, més dur, sobretot si es porten alforges. Pel que fa a l’orientació, simplement cal estar atents als canvis de costat del canal, la resta, és molt senzill de seguir. Si us cal ajuda per organitzar la ruta o teniu alguna qüestió, no dubteu a contactar amb mi.
Train stop

Carcassona (Resclosa i estació de tren)

Castelnaudary (Resclosa de Sant Roc)