Moving time  4 ώρες 16 λεπτά

7,7
15,4 χλμ

168 εμφανίσεις, 18 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Baqueira-Beret, Catalunya (España)

Aquesta ruta lineal, es molt recomanable (Port de la Bonaigua a Isil) perquè recórrer magnífics paratges del Parc Natural de l'Alt Pirineu, molt bonics, poc transitats i durant el seu trajecte trobareu els estanyols i estanys més bonics del Pirineu ( Pudo, Garrabea, Rosari i 'Airoto...).

Accés al punt d'inici: Sortida de Valencià d'Àneu en direcció al Port de la Bonaigua (Ctra. C-28, quilòmetre 48,200 aprox.).

tinerari:
Aquesta ruta ès lineal, per tant, hem tingut que deixar un cotxe a Isil i l'altre al Port de la Bonaigua (explanada que hi ha a la dreta d'una corba que trobarem desprès d'haver passat l'aparcament de la Peûlla), .

Comencem l'itinerari pel Port de la Bonaigua perquè hi ha menys desnivell, malgrat que la baixada d'Àiroto fins a Isil, es molt llarga i pesada.

La caminada no té cap dificultat, excepte el tram que transcórrer per l'Horqueta d'Àrreu i els, plans d'Isavarre fins a l'Estany Superior de Rosari perquè no hi ha sender marcat, cosa que fa que tothom passi pel millor lloc possible, i, l'altre tram perdedor és el que va de l'Estany d'Àiroto fins el Refugi Gràcia-Àiroto, malgrat que l'orientació sigui intuïtiva, s'arriba sense cap més problema..

iniciem l'ascensió cap al Tuc de la Gigalera, el sender es força visible i se segueix sense cap dificultat, arribem a l'estany i/o bassa de forma arredonida, el nom d'aquest, té certa controvèrsia perquè el mapa de l'ICGC, el denomina Estany Pudo, en canvi, d'altres mapes l'anomenen Bassa de Boscàs. Seguim l'itinerari que transcórrer pel Clot de l'Estany de Pudo, passem pel voral de petites basses d'aigua que hi ha sota el peu del Muntanyò. Passat el coll de l'Estany de Pudo, trobem el segon objectiu del dia, l'Estany Muntanyó, aquí també hi ha controvèrsia perquè l'ICGC, el denomina així, però, altres mapes, l'anomenen Estany de Pudo, per tant, no se com anomena'l.

Contemplat el meravellós entorn dels planells del Muntanyó, Clots de Rialba i Lo Boscas, continuem en direcció all Serrat de Garrabea, arribem al coll del Serrat, el qual ens permet admirar la bellesa de l'Estany que li dona nom, impressionat, preciós., amb delit iniciem la davallada cap a l'Estany. Arribats a l'Estany, ens desviem cap a la dreta per agafar el camí que ens menarà a l'Estany de Rosari d'Àrreu. Travessem per un complicat tarteram de pedres, els qual, ens dificulta el desplaçament, poc a poc, arribem al sender que ens portarà cap a l'Estany esmentat. Ens apropem a la talaia que ens permet albirar l'estany amb tota la seva magnificència. A partir d'aqui hem d'anar en compte perquè deixem el sender per anar a enllaçar amb una altra ruta que ens portarà a l'Estany Superior de Rosari i d'allí a l'Estany d'Airoto.
En aquest tram de recorregut de la (Horqueta d'Àrreu i Plans d'Isavarre) haurem de guiar-nos per institució i pendents del trac perquè no hi ha sender definit, per tant, tothom intenta passar pel millor lloc possible, no obstant això, la referencia de la direcció que cal prendre és la de l'Estany Superior de Rosari.

Després d'algunes giragonses arribem a l'Estany Superior del Rosari, ens ha costat però ha valgut la pena perquè es molt bonic. Reprenem la marxa cap a l'Estany d'Airoto, per això, serà necessari travessar el Serrat dels Plans per la collada. Seguim el sender que ens portara al gran objectiu del dia l'Estany d'Airoto, hi arribem sense cap dificultat, admirem la meravella que tenim al davant, tot es pau i quietud, quedem embadalits de tanta bellesa, fem una aturada, per observar-lo amb deteniment,.No voldriem marxar, però, el temps se'ns tira al damunt, continuem per un itinerari desdibuixat cap al Refugi lliure de Gracia-Airoto. Arribem al Refugi aixoplugat pel Tuc de Bonabé, Pic de Moredo i el Pic de Qûenca. Després d'observar les condicions de l'estança, iniciem la llarga i feixuga davallada passant per l'estanyoleta d'Airoto, seguint el curs del riuet d'Airoto, bosc i Bordes d'Airoto. Aquesta davallada té dues parts diferenciades, una en la que no hi ha cap mena d'arbrat, cosa que la calor es nota moltíssim, i, l'altra, en la que el sender es força més agradable e interessant perquè entra en una zona ombrívola del bosc d'Airoto i segueix el curs del riuet d'Airoto, les Bordes d'Airoto, la carrerada i els tancats dels prats.

A l'entrar a Isil, trobareu una font a la vostra esquerra per si us voleu refrescar.

El temps emprat en el recorregut ha estat alt perque l'itinerari ha estat fet amb moltes pauses per poder admirar i visionar l'entorn.
Χώρος στάθμευσης

Corba desprès pàrquing de la Peülla

Bassa de Boscàs i/o Estany Pudo

Pic de la Cigalera

Coll, pla i bassa de lo Boscàs i/o de l'Estany Pudo

Bassa de Boscàs i/o Estany Pudo

Tuc de la Cigalera

Panoràmica

Cigalera i pla de l'Estany Pudo

Basses del Muntanyò

Ορεινό πέρασμα

Collet de Garrabea

Πανοραμική θέα

Estany de Garrabea ila seva estanyoleta

Tuc de Moredo-Tuc de Qüenca-Tuc de Bonabé

Coll i serra de Garrabea

Estany de Garrabea

Estany Garrabea

Estany de Rosari d'Arreu inferior

Estany de Rosari d'Àrreu inferior

Horqueta d'Àrreu (zona on deixem el sender per enllaçar amb una altra ruta)

Plans d'Isavarre

Ποταμός

Riuet d'Airoto

Carrerada i Bordes d'Àiroto

Tancats de prats on pasturen les besties

• Φωτογραφίες pnaltpirineu

pnaltpirineu 21 Απρ 2021

Tingueu en compte que aquesta ruta passa per una zona de fauna sensible, d’espècies amenaçades i protegides del nostre territori. Preguem el màxim silenci al llarg de tot el seu recorregut i no sortir del camí senyalitzat. Si porteu gos, ha d’anar lligat en tot moment. Si trobeu un niu, no el toqueu, allunyeu-vos-en ràpidament i aviseu al Parc Natural de l’Alt Pirineu (973 622 335 o pnaltpirineu@gencat.cat). Recordeu que el bany està prohibit als estanys d’alta muntanya. Les cremes solars, els repel·lents d’insectes i/o les toxines presents a la nostra pell afecten de forma severa els amfibis. Entre tots i totes podem ajudar a la seva conservació!