Αποθήκευση

3 αξιολογήσεις

12,02 χλμ

712 εμφανίσεις, 45 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Castellterçol, Catalunya (España)

Primer de tot agraïr a l'usuari Aventura't la ruta que vaig fer servir de base per la meva visita a la Vall de Marfà, descrita aquí.

Fantàstica sortida per la comarca del Moianès en una excursió que podríem anomenar simplement: rius, rieres, gorgs i salts de la Vall de Marfà, ja que l'aigua serà una constant que ens acompanyarà en gairebé tota la nostra excursió, ja sigui a nivell d'aigua o una mica per sobre, però gairebé sempre podent contemplar el curs de l'aigua.

En la meva visita, vaig aprofitar que els dies abans havia caigut força pluja per així intentar gaudir al màxim de la força i cabal de l'aigua; això com a contrapartida va derivar en la necessitat d'haver de creuar fins a 3 vegades per passos d'aigua on l'única forma de no mullar-se el calçat, mitjons i part dels pantalons, va ser descalçar-me i passar a peu nu. Eren passos on el terra era de lleixes de roca, així que aquests encreuaments de riu, jo no els qualificaria en cap cas perillosos, només havia d'anar amb compte de no fer una inoportuna relliscada. Cal dir, que en un dels passos, prop del Salt de la Tosca, no el vaig veure prou segur per la gran quantitat d'aigua que baixava i això em va portar a fer un rodeig i anar a cercar la ruta més avall, a l'alçada del Molí del Marfà, prop de la Mare de Déu de la Tosca, on el pas era molt més senzill.

També voldria, dir-vos que el temps de ruta és només orientatiu si la feu amb molta lleugeresa, ja que en els trams on el camí picava un pèl avall vaig aprofitar per trotar una mica i a més no vaig parar per reposar o fer un mos. A tall orientatiu, us diria que una durada de 3 a 4 hores seria més apropiada.

Al quilòmetre 35 de la carretera de C-59, entre Castellterçol i Moià, a l'alçada del Pont sobre el Torrent la Fàbrega hi trobem una desviació a l'esquerra, que si anem en direcció a Moià, no podem prendre, per fer-ho hem de seguir uns 300 metres i fer un canvi de sentit, llavors si podrem entrar en la pista d'accés al restaurant La Fàbrega; just on acaba la pista asfaltada hi trobem una esplanada per deixar el cotxe.

Prenem la pista que baixa cap al riu i de seguida veurem a la nostra dreta un antic Pou de gel de considerables dimensions. Seguim planejant per la pista fins que arribem en un altra esplanada on prenem el camí de la dreta, més estret i pedregós que ens baixa de seguida fins el Torrent de la Fàbrega a l'alçada del Gorg de la Fàbrega. Aquí tenim el primer pas de riu del dia, en la meva visita el corrent era considerable, així que l'única forma de passar sense remullar-se, era treure's sabates, mitjons i arremangar-se el pantalons. La profunditat i força del riu no era gens perillosa en tot cas.

Un cop a l'altre banda prenem un dissimulat corriol marcat amb fites de pedra que recorre prop del torrent de la Fàbrega fins que hi acaba baixant a tocar. Aquí cal dir que el tros de pas era força estret per l'amplitud que portava el riu, però era només un tram molt curt de 10 metres, de seguida trobem un corriol que enllaça amb una pista que en l'anada seguim avall per anar a creuar el Torrent de la Fàbrega per segona vegada; i altre cop no vaig tenir més remeï que descalçar-me per no remullar la roba.

Ara la pista va guanyant altitud durant el següent quilòmetre, fins desembocar en una zona de camps amb molt bona panoràmica, just a tocar de les ruïnes de la Masia del Saiolic, que encara aguanten en força bon estat. Seguim un tram més per la pista i just a l'arribar al revolt, prenem un corriol fitat que comença a davallar en una zona de vegetació més espessa. Aquesta és la forma que tenim de baixar directament cap a la zona del Molí de Brotons i el Salt de la Tosca, i que esperem que es vagi mantenint prou obert. De seguida trobareu un filat que us pot servir de referència perquè és la zona més còmode d'anar fent la baixada. Més endavant però, deixarem el filat i girarem a l'esquerra imaginant un dissimulat corriol que ens porta fins l'inici del Grau del Molí, des d'on ja veiem el Salt de la Tosca i les espectaculars parets que el contemplen.

Planegem una tram per el corriol fitat, deixant una mica enrere el Salt per anar a buscar un estret corriol que ens davalla fins ben bé els peus del mateix, punt on ja podem observar la balma on van construir l'abandonat Molí de Brotons, just a tocar de l'espectacular Salt de la Tosca. No deixeu d'entrar dins el Molí, anant amb compte de no caure en el forat a terra sobre la mateixa aigua, per treure el cap per cada una de les seves finestres.

Sortim del Molí i reculem un tram. Aquí, la meva idea era creuar la riera de Marfà per anar directament cap a l'Ermita de la Tosca, però la força, profunditat i amplitud del curs de l'aigua em va semblar un pèl massa i vaig preferir buscar una alternativa per arribar fins l'ermita. Quan hi sigueu, valoreu vosaltres mateixos, si podeu creuar sense perill, us estalviareu una mica més d'1 quilòmetre de ruta.

Total, que a mi em va tocar desfer el Grau del Molí i fent una mica de marrada, anar a buscar la pista que fent una mica més de revolta em permetia accedir a la zona del Molí i Fonts de Marfà, per creuar per un pas més assequible la riera de Marfà, no sense altre cop haver de descalçar-me. En passar a l'altra banda del riu, de seguida arribem a l'Ermita de la Tosca i prenem un corriol que ens deixa en una pista que seguim un tram. Seguim aquesta pista estant atents a un revolt on hauríem de sentir el brogit de l'aigua; fem una petita anada-tornada per visitar l'espectacular Gorg Estret, una caient d'aigua per un vertical tobogan de pedra que cal baixar a veure.

Tornem a la pista i fem un bon tram de còmode pista fins trobar altre cop una riera, la de Castellnou en aquest cas, amb menys cabal que les altres que havíem passat i que aquest cop, puc creuar per sobre de les pedres sense necessitat de més complicacions. Ara de seguida la pista ens porta fins a l'entrada de la Masia de les Vinyes, la qual passarem de llarg, sortint-ne per un corriol que davalla fins arribar prop del Torrent de la Fàbrega, al qual descendim per un bonic grau, el de l'Escaler dels Gats, amb graons treballats a la roca. Ara seguim una bona estona el curs del torrent de la Fàbrega, però el deixem avall a la nostra dreta, és un preciós tram de pins que finalment ens porta a trobar la cruïlla amb la pista que havíem passat en l'anada. Aquest cop però ens desviem prenent de seguida una altra pista que puja a l'esquerra i que ens portarà a seguir el curs del Torrent de la Fàbrega per la riba esquerra des de força amunt.

Ara ja només ens queda seguir planejant el darrer tram de gairebé 2 quilòmetres, sempre força amunt respecta el curs del Torrent de la Fàbrega fins que anem a trobar un camp a tocar de la pista asfaltada adjacent a la C-59, just a l'alçada del Restaurant de la Fàbrega, en el punt on havíem aparcat el cotxe.
Χώρος στάθμευσης

Aparcament

Τόπος στάσης

Pou de gel de la Fàbrega

Gorg / Torrent de la Fàbrega

Les Vinyes / Camí dreta

Escaler dels Gats

Σταυροδρόμι

Esquerra amunt en la tornada

Πανοραμική θέα

Mirador del Torrent de la Fàbrega

Restaurant La Fàbrega

3 αξιολογήσεις

• Φωτογραφίες alfred i carme

alfred i carme 18 Μαΐ 2021

Ja havíem visitat el Molí i el Salt des de Moià però aquesta ens ha agradat més. Més varietat de paisatge i recorregut per gorgs i rieres. Sort de les teves indicacions per seguir el filat per arribar al grau què devalla al salt i al molí, ja que el corriol està molt tapat per els arbres i branques tallats.
    Nosaltres hem pogut arribar a l'ermita sense donar cap volta extra, el nivell de la riera era baix.
    Gràcies per compartir-la.

• Φωτογραφίες Miquel Garriga Costa

Miquel Garriga Costa 18 Μαΐ 2021

Gràcies a vosaltres per la vostra valoració. La veritat és que el dia que hi vaig anar baixava moltíssima aigua, potser massa!

• Φωτογραφίες chus59

chus59 21 Μαΐ 2021

I have followed this trail  επαληθεύτηκε  View more

Mol bona ruta per llocs espectaculats i per corriols que, a estones, costen de seguir (sort del GPS). No hem tingut cap problema per creuar les rieres.
    Moltes gràcies per compartir!!