Miquel Garriga

7,5
14,96 χιλιόμετρα

1737 εμφανίσεις, 73 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Olesa de Montserrat, Catalunya (España)

(En el blog, se accede a la traducción automática al castellano, galego y euskera) (In the blog, you can access the automatic translation into English and other languages)

(Baix Llobregat) Ruta el 12/01/2013; 15 km; +580 -580; 5 hores. Excursió organitzada amb el següent itinerari: Olesa de Montserrat, Puigventós, Coll San Bernat Mentón, ermita Sant Salvador de les Espases, Pla del Fideuer, Olesa. Tipus de sortida: circular; Dificultat: fàcil.

El punt de trobada és al davant de l’església de Santa Maria d’Olesa de Montserrat (110m), per sortir en direcció nord fins deixar les cases de la vila. El nom d’Olesa ja es troba documentat, el segle X, amb el mateix nom. Probablement és d’origen pre-romà, segons Meyer-Lübke, i es podria relacionar amb els noms que porten el sufix pre-romà “-esa”. Estem a la zona més planera de l’esquerra del Llobregat, encarats a Esparreguera., que està a l’altre riba del riu. A Olesa s’hi va bastir un castell i una església, que va ser l’origen del nucli urbà. Probablement algunes de les cases del nucli vell deuen conservar les pedres amb les quals es va construir el castell. De fet la base de la torre campanar sigui probablement de la fortificació.
L’església parroquial és dedicada a Santa Maria, tot i que el 1012 va ser consagrada a Santa Maria i Sant Joan. Consten ampliacions o reconstruccions el segles XII, XVI, XVII i XX, aquest últim perquè va ser cremada el 1936.

A la sortida del poble veiem la riera d’Oromir, la deixem a l’esquerra i seguim la pista que surt a la dreta, planera fins arribar a Can Llimona, una masia de planta basilical, comporta d’un bloc central més elevat i amb teulada a dos vessants. Es calcula que és del segle XVII. El magnífic massís de Montserrat es troba a nord-oest de la nostra situació actual, tot i que avui no el podem veure per la boira que hi ha. Olesa va quedant enrere. La vila es va industrialitzar molt els segles XVI i XVII perquè es va aprofitar la força de l’aigua del Llobregat per fer anar diversos molins drapers i es teixia a mà la llana, el lli i el cànem, per després transportar-ho a Barcelona per a la seva venda. Cap a l’any 1880 hi havia més de 40 fàbriques de teixits, filatures i de tints.
Passat Can Llimona, es deixa una pista que marxa a l’esquerra i tot seguit s’agafa la que es dirigeix a nord, pujant cap el Bosc del Gavatx... ...

Go to the blog

Molt recomanable

• Φωτογραφίες Miquel Garriga

Miquel Garriga 23 Ιαν 2014

Recomabale i molt agraïda. Gràcies per la valoració.