Moving time  2 ώρες 14 λεπτά

5,3
10,53 χιλιόμετρα

39 εμφανίσεις, 1 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Collbató, Catalunya (España)

Montserrat: Collbató-Àrea d’Esplai de La Salut-Coves de Salnitre-Turó del Tron de l’Espasa-Santa Cova pel Camí de les Feixades i tornada (Baix Llobregat)

Avui anem amb el Tuc a fer una ruta per Montserrat. El punt de partida de l'excursió és a prop de Collbató, a l’Àrea d’Esplai de la Salut perquè com encara és d’hora, la tanca que barra el pas a l’aparcament superior de les Coves de Salnitre està tancada. Sembla que obren a les 10 h. que és l’horari de les coves.

Per pujar a l’aparcament superior podem seguir la pista asfaltada de la dreta o per les escales senyalitzades que surten per l’esquerra.

Avui, perquè el Tuc pugui esbravar-se després del viatge, anirem per la pista i, a la tornada, baixarem per les escales.

Dit i fet, pista amunt amb bones vistes de Collbató i, quan arribem a l’aparcament superior, escales amunt fins les Coves de Salnitre, també amb bones panoràmiques de Collbató i rodalies.

Just a sota l'entrada de les Coves de Salnitre surt un camí a la dreta, senyalitzat amb un pal indicador. El camí, anomenat de les Feixades, ressegueix la paret de la muntanya del Serrat de les Garrigoses en direcció est. Travessem el Torrent de Sant Joan o Torrent Fondo, totalment sec, i seguim per una zona amb més vegetació fins trobar un nou pal indicador. Nosaltres seguim rectes pel camí de les Feixades (també anomenat Camí de la Santa Cova i que coincideix amb els GR 5, 6 i 172).

Poc després, en un revolt que gira al nord, ja veiem un preciós camí empedrat que puja fent llaçades. Al final de la pujada ja veurem el pal de ferro (antic pal de línia elèctrica totalment rovellat), per on passarem per arribar al cim del Tron de l'Espasa, un dels objectius del dia. Just a l'alçada del pal de ferro, surt el corriol a la dreta que ens portarà al turó. Ull perquè no està senyalitzat i no és gaire visible quan la vegetació és alta.

En pocs metres trobarem una fita de terme, mig amagada per la vegetació, i poc després passarem al costat del pal de ferro que ens ha fet de referència visual a la pujada.

Aquest curt tram de corriol que ens portarà al cim presenta un parell de passos on cal vigilar, principalment si anem amb canalla. Caldrà fer servir les mans i, si volem, ens podrem ajudar d'un cable metàl·lic.

Al Tron de l'Espasa (a 658 metres) sempre havia trobat una espasa de ferro clavada a la roca i un plafó amb el nom del cim. Avui no hi ha rastre de cap dels dos. Només queden les restes metàl·liques on estaven clavats. De fet, el novembre passat encara hi eren, però algun brètol indocumentat haurà volgut deixar el seu segell. El que és segur és que, tal i com estava clavada, el vent no ha estat el culpable. Faig una petita volta pel cim per si la veig entre els matolls, però no la trobo.

Us deixaré una foto del novembre, l’última vegada que vaig venir. Segons Internet, l’origen de la llegenda de l’espasa cal buscar-lo a la vida del senyor feudal Otger Cataló. Val la pena dedicar una estoneta a ampliar la nostra cultura històrica o, si més no, el coneixement de les nostres llegendes nacionals.

Després de fer un petit mos al cim i de gaudir de les amplies vistes en un dia radiant i lluminós, tornem a la ruta inicial i la seguim a la dreta, en direcció a la Santa Cova, on arribem en poca estona per un camí molt fressat i agradable.

Ens estem una estona visitant la Santa Cova i, per tornar, refem el mateix camí de Les Feixades, tot gaudint del verd intens del arbres i de les primeres flors de temporada.

Arribats a l’aparcament superior de les coves, ara farcit de cotxes, seguim avall i, ara si, baixem pel tram d’escales que ens porta ràpidament a l’Area d’Esplai de la Salut. Final de la ruta d’avui.

Val a dir que, fins ara, sempre havia pujat en dissabte i amb poca gent. En canvi, avui diumenge, he trobat molta més gent. Evidentment, no arriben a ser les multituds que envaeixen l’àrea del Monestir, però déu n’hi do el que hi havia corrent o caminant. Si podeu triar, feu-la en dia laborable o en dissabte.

Fàcil i curta passejada per Montserrat (prop d’11 km i uns 500 metres de desnivell acumulat) que la fan molt assequible per a totes les edats i condicions físiques. Jo no em canso mai de fer-la.

Salut i bona caminada !
χώρος στάθμευσης

Aparcament a la l'Àrea d'Esplai de la Salut. Inici de la ruta d'avui

Aparcament a la l'Àrea d'Esplai de la Salut. Inici de la ruta d'avui. Primers matolls de Genista scorpius, "Argelaga, Argelaga borda, Argelaga de bosc, Argelaga de marge, Argelaga de muntanya, Argelac, Gatosa o Argilaga", en català i "Aliaga, Aulaga, Aulaga negra, Auliaga, Escobón espinoso o Tojo ", en castellà.

Plafons informatius i mirada a Collbató

Plafons informatius i mirada a Collbató.

Plafó informatiu de l'aparcament intermig

Plafó informatiu de l'aparcament intermig.

Aparcament superior

Aparcament superior.

Tram d'escales a les coves de salnitre

Tram d'escales a les coves de salnitre.

Coves de Salnitre. Plafons informatius i pals indicadors. Seguim pel corriol de la dreta.

Inici del camí de les Feixades. Primer tram en descens

Inici del camí de les Feixades. Primer tram en descens.

Camí de les Feixades. Flors del camí

Camí de les Feixades. Flors del camí. -. Molts exemplars de Viburnum tinus, " Marfull, Llorer bord, Lloreret o Mollfull", en català i "Barbadija, Duraznillo, Durillo, Sanguillo, Laurentino o Tino", en castellà. -. També molts de Globularia alypum, "Foixarda, Fuixarda, Cogullada, Cossiada o Cebollada", en català i "Alipo, Bocha, Cardenilla, Cebollada, Cogullada, Lengua de caballo, Turbit blanco o Corona de fraile", en castellà.

Torrent Fondo

Torrent Fondo.

Flors del Camí de Les Feixades

Flors del Camí de Les Feixades. Molts exemplars de: 1-. Euphorbia characias, "Llet de Santa Teresa, Lletera vera, Lleteresa vera, Lletreguera o lletrera", en català i "Euforbia encarnada, Euforbia macho o Tártago de Valencia", en castellà. 2-. Asphodelus albus, "Albó, Albó de muntanya, Albó blanc, Caramuixa, Gamonera, Gamó o Porrassa", en català i "Asfódelo, Varilla de San José, Gamoncillo o Gamón blanco", en castellà.  3-. Viburnum tinus, " Marfull, Llorer bord, Lloreret o Mollfull", en català i "Barbadija, Duraznillo, Durillo, Sanguillo, Laurentino o Tino", en castellà.

Racó al Camí de les Feixades. Flors del camí

Racó al Camí de les Feixades. Flors del camí. Molts exemplars de Viburnum tinus, " Marfull, Llorer bord, Lloreret o Mollfull", en català i "Barbadija, Duraznillo, Durillo, Sanguillo, Laurentino o Tino", en castellà.
Σταυροδρόμι

Cruïlla amb pal indicador. Seguim rectes

Cruïlla amb pal indicador. Seguim rectes.

Arribant al tram d'escales empedrat i en ziga-zaga

Arribant al tram d'escales empedrat i en ziga-zaga.

Tram d'escales empedrat i en ziga-zaga

Tram d'escales empedrat i en ziga-zaga.

Segon tram empedrat

Segon tram empedrat.

Tercer tram en pujada

Tercer tram en pujada.

Seguim pel tram de pujada

Seguim pel tram de pujada.

Arribant a la part més alta del corriol. Flors del camí

Arribant a la part més alta del corriol. Flors del camí. Molts matolls de Genista scorpius, "Argelaga, Argelaga borda, Argelaga de bosc, Argelaga de marge, Argelaga de muntanya, Argelac, Gatosa o Argilaga", en català i "Aliaga, Aulaga, Aulaga negra, Auliaga, Escobón espinoso o Tojo ", en castellà. Primers exemplars d'Aphyllanthes monspeliensis, "Jonça, Jonsa, Junça o Pa de cucut", en català i "Azulita, Junquillo, Junquillo de flor azul o Junquillo falso", en castellà.
Σταυροδρόμι

Cruïlla perdedora, no senyalitzada. Seguim pel corriol de la dreta entre matolls, en direcció al turonet del pal de ferro.

Turonet amb el pal de ferro

Turonet amb el pal de ferro.

Pas equipat amb un cable. Ull, perill abelles.

Pas equipat amb un cable. Ull, perill abelles
κορυφή

Cim del Tron de l'Espasa. L'espasa ha desaparegut

Cim del Tron de l'Espasa. L'espasa ha desaparegut.

Cim del Tron de l'Espasa

Cim del Tron de l'Espasa.
Σταυροδρόμι

Cruïlla de camins amb pal indicador. Seguim per la dreta, en direcció a la Santa Cova i Montserrat. Flors del camí. Trobem exemplars d'Helianthemum nummularium, “Heliantem numular, Heliantem tomentós, Herba perdiuenca o Herba turmera”, en català i “Cespedilla, Flor del sol, Jarilla de monte, Mirasol, Perdiguera, Quiribel, Tamarilla o Yerba turmera”, en castellà.

Tram de corriol en direcció a la Santa Cova

Tram de corriol en direcció a la Santa Cova.

Tram de corriol. Flors del camí

Tram de corriol. Flors del camí. Trobem exemplars de: 1-. Vinca difformis, "Donzella, Pervinca, Vinca, Vincapervinca, Blincoperblinco o Viola de bruixa", en català i "Alcandórea, Pervinca, Vincapervinca, Barredora, Flor de muerto, Jazmines de burro o Jazminicos", en castellà. 2-.Smilax aspera, "Arítjol, Aritja, Arínjol, Banya de bou, Matavelles, Heura del diable, Sarsa o Sarsaparrella", en català i "Mermasangre, Zarzaparrilla, Salsaparilla, Uva de perro o Zarza morisca", en castellà. 3-. Viola odorata, "Violeta, Viola d'olor, Viola boscana, Viola vera o Viola de la Mare de Déu", en català i "Violeta, Violeta de olor, Violeta aromática o Violeta común", en castellà.

Escala amb barana. Flors del camí

Escala amb barana. Flors del camí. Exemplars de Globularia alypum, "Foixarda, Fuixarda, Cogullada, Cossiada o Cebollada", en català  i "Alipo, Bocha, Cardenilla, Cebollada, Cogullada, Lengua de caballo, Turbit blanco o Corona de fraile", en castellà.

Arribant a la Santa Cova. Flors del camí

Arribant a la Santa Cova. Flors del camí. Exemplars de Viburnum tinus, "Marfull, Llorer bord, Lloreret o Mollfull”, en català i “Barbadija, Duraznillo, Durillo, Sanguillo, Laurentino o Tino", en castellà.

Mirada al Monestir des del camí de la Santa Cova

Mirada al Monestir des del camí de la Santa Cova.

Cruïlla amb pal indicador. Seguim per l'esquerra en direcció a la Santa Cova

Plafó informatiu i entrada al recinte de la Santa Cova

Plafó informatiu i entrada al recinte de la Santa Cova.

Santa Cova

Santa Cova.

Tram de tornada

Tram de tornada.

Tram de tornada per les escales. Mirada a Collbató

Tram de tornada per les escales. Mirada a Collbató.

Tram de tornada per les escales

Tram de tornada per les escales.

Segon tram d'escales, de tornada

Segon tram d'escales, de tornada.

Àrea d'Esplai de la Salut, de tornada

Àrea d'Esplai de la Salut, de tornada.

χώρος στάθμευσης

Aparcament i final de la ruta d'avui

Aparcament i final de la ruta d'avui.

• Φωτογραφίες Pitcollonsiamunt2

Pitcollonsiamunt2 8 Μαρ 2020

Una de les rutes més agradables del massís de Montserrat amb pujada a un cim modest (El Tron de l’Espasa), però amb unes vistes espectaculars. I per arrodonir-ho, una visita a la Santa Cova.