i-tram

5,1
20,54 χλμ

269 εμφανίσεις, 11 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Opoul-Périllos, Occitanie (France)

Montoliu de Perellós o Montolier de Perillós (Montoulié de Périllou, en francès) es un turó de la serra de Perellós al municipi d’Òpol i Perellós. Punt més septentrional del Rosselló, i per extensió dels Països Catalans. El seu cim es força visible ja que hi sobresurt la edificació d’un radar meteorològic. Des del seu cim tenim una amplia panoràmica amb la mar Mediterrània i l’estany de Leucata al Est. Girant la vista en sentit horari ens trobem la plana del Rosselló, amb Perpinyà al mig, mes al fons arribem a albirar el Cap de Creus. De la Costa Vermella ens enfilem a les Serres de l’Albera i les Salines fins arribar al imponent Canigó, i mes a prop Força Real i la Torre del Far. Ja al Oest, les Corberes i l’imponent Pic de Burgarag. A Òpol i Perellòs s’hi troba el castell medieval del Segle XI, situades damunt d’un turó, punt mes alt del poble, que bé val una visita, així com la Grotte de La Cauna, gran cavitat rodona de gairebé 50 m de diàmetre i 15 d’alçària, amb 6 grans estalagmites.

Ruta: Opoul-Périllos (182 m) – Coll (Damunt de Coma Forcada) (383 m) – Les Fontanilles (358 m) - Avenc de Pla de Périllos (316 m) – Cortal Lalana (308 m) - Grotte La Cauna (370 m) – Coma del Remolí (520 m) – Montolier de Périllos (707 m) – Els Tres Quillons (670 m) – Capella de Santa Bàrbara (318 m) – Périllos (385 m) – Coma de l’Escloper (267 m) – Castell d’Opoul (392 m) – Opoul-Périllos (182 m)

Dificultat: Mitjana-Alta per la seva llargada i desnivell. Bona part del recorregut el fem per una zona orogràficament molt trencada, amb una sèrie d’altiplans calcaris arredossats. La orientació es senzilla, llevat de la baixada de la serra, que hem fet per traces perdudes. Hi ha la opció de fer-ho per pista fins el lloc abandonat de Perellòs, molt mes fàcil, rapida i segura, malgrat que es una avorrida pista.

Accés: Venint per la Autopista A9 prenem la sortida 41, desprès de Perpinyà. Prenem la D12 en direcció Vingrau i Opoul-Périllós. Al cap de poc cal girar a dreta per prendre la D5 a Opoul-Pérellos. Darrera l’Església, a la carretera que puja al Castell, hi ha lloc per deixar el cotxe.

Caminada: El recorregut el comencem al carrer Le Vilage, cantonada Rue Carrerade tot prenent una pista al NO que deixem al cap de poc mes d’un centenar de metres, voregem una vinya i ens enfilem a un marge on hi ha el corriol al E que mena a una pista, punt on comencem a trobar el senyal groc d’una ruta. Possiblement hauria estat mes fàcil sortir d’Òpol per el carrer Traverse de Périllós, rumb al NE i girar a l’esquerra al cap de 450 m, i en 250 mes estaríem al mateix punt de forma menys confusa. Aquesta nota queda per si algú li es d’interès. Un cop sobre la traça de la ruta senyalitzada en groc, l’anem seguint, ara per camí pedregós i erm que va pujant fins a un coll, damunt de la coma forcada. Baixem per un camí, que ara es dirigeix al Coll de la Sabina, però nosaltres el deixem uns metres abans del coll i girem a la dreta per seguir rumb al N. Deixem els senyals grocs. Aviat el camí es transforma en pista que anirem seguint fins al Cortal Lalana, tot i que fem una drecera a Les Fontanilles i una desviació per treure el cap a la boca del avenc de Périllos. A 150 metres del Cortal Lalana, deixem la pista principal i en prenem una de terra al N. En arribar a una nova pista trobem senyals verds. La Grotte de La Cauna es troba a la nostra esquerra i a ella ens dirigim seguint els senyals verds, primer per pista i el tram final per camí. Entrem a la gran cova, que presenta uns gran obertura al Oest i por on entra la claror. Fem un tomb pel seu interior contemplant les grans estalagmites i les curioses formes del sostre. Malauradament, a tot arreu hi ha imbecils que fan malbé les coses, i aquesta cova no se’n escapa, però malgrat tot creiem que ha estat una molt bona opció desviar-nos de la ruta per gaudir de la màgia d’aquest entorn. Retornem a la cruïlla de camins i seguim al N, tot seguint els senyals verds fins assolir el cim de Montolier. Primer un tram de pista de 1,2 km, fins a trobar una fita de pedra, i el senyal verd, que ens marca l’inici d’un camí que s’enfila per una carena, gira a la dreta per travessar la Coma del Remolí i seguir enfilant-se fins arribar a una nova carena. El cim es troba a 150 metres direcció Oest. Fem el cim, contemplem el paisatge i reposem forces.
Iniciem la baixada per anar al abandonat nucli (estan arranjant alguna casa) de Perellós. Hi ho fem seguint la pista rumb al SO. 1400 m de pista i estem a la zona dels Tres Quilons, on veiem unes fites de pedra, inici d’un camí. El veiem tan clar que ens decidim seguir-lo, ara rumb al S. Ja hem baixat uns quants metres de desnivell quan comencem a perdre les fites. Que fem? El terrenys es abrupte, amb vegetació baixa i sense arbres. Sembla que es pot baixar bé. Decidim anar avall, amb la referencia de l’ermita de Santa Bàrbara com a primera destinació. Així que avall, camp a traves, i amb alguna dificultat per superar un petit desnivell rocós, arribem a baix, en una pista molt a prop de l’ermita. La veritat es que la baixada que hem fet es dreta i sense gaire dificultat, però poc recomanable si no s’està habituat a terrenys rocosos. Segurament hauria estat més fàcil seguir la avorrida pista fins al poble abandonat. Bé nosaltres ja som a baix, passem pel costat de l’ermita i enfilem el camí de pujada al poble, tot fent alguna petita drecera. Arribats a Perellòs anem a les immediacions de l’església i les restes del Castell del Senyor.
Prosseguim la nostra ruta que ara es dirigeix al Castell d’Òpol. Sortim de Perellòs, rumb al SE un curt tram de pista i ràpidament camí que primer carena per Serrat de la Murtra i aviat comença a baixar fins arribar a les ruïnes del Cortal de la Murtra. Travessa el torrant de la coma de l’Escloper i per un ample camí comença la pujada fins el peu del castell. Deixem el camí ample i per corriols estrets travessem el dens bosc fins arribar a la roca, on cal superar una curta tartera i entrar a la canal que puja al cim. Camí dret però clar i evident, marcat de nou amb senyals de pintura groga. Assolim el cim, on trobem forces i interesants restes del Castell. En arribem al extrem mes al S del cim, on hi ha la part mes important de murs del antic castell, penjat sobre el penya segat.
El camí de baixada a Òpol es un camí que baixa pel costat de llevant del cingle. La baixada es relativament suau fins arribar a un punt d’aparcament de cotxes. El nostre camí es ara una pista força deteriorada que anirà baixant al S, un fort gir al NE i finalment al E tot encarant l’entrada a la població, cosa que fem anant a parar a la carretera D9 des d’on en pocs metres arribem al punt on havíem començat.

Cartografia: Durban-Corbières. Leucate. 2547 OT. Escala 1:25.000 IGN. Institut Geographique National

Opoul-Périllos. Inici i Final

Camí. Senyal Groc

Coll (Damunt Coma Forcada)

Camí. Deixar senyal groc

Κορυφή

MONTOLIER DE PÉRILLOS

Τόπος στάσης

Els Tres Quillons. Corriol de baixada (Molt perdedor)

Pista

Capella Santa Barbara

Drecera

Perellós

Cortal de la Murtra (ruïnes)