Wicky en Erick

3,9
7,73 χιλιόμετρα

35 εμφανίσεις, 0 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Kropswolde, Groningen (Nederland)

Wandeling door de waterrijke natuur rond Meerwijck aan het Zuidlaardermeer.

We starten op de parkeerplaats bij de ingang van natuurgebied "Leinwijk". Hier kun je bij paviljoen "De Leine" ook een hapje of drankje doen op het terras dat verhoogt ligt met een prachtig uitzicht over het Zuidlaardermeer.

Wij gaan het natuurgebied in en lopen over het kronkelpad naar het houten bruggetje, de uitzichttoren en de ijzeren Amerikaanse windmolen. Het gebied is bekend om de diversiteit aan vogels en ook de bever is gespot.

De Leinwijk uit lopen we naar de brug over de Leinwijkvaart bij de Woldweg. Deze steken we over en volgen het fiets/wandelpad langs de vaart tot aan de Wolfsbargeklap, de ophaalbrug over de vaart. Hier kan Saartje even heen en weer zwemmen in het heldere water alvorens we linksaf de boerenweg op lopen langs de akkers in de richting van Hoogezand.

Op de velden groeit op het moment tarwe, rogge, maïs, aardappel, hennep en suikerbiet. Langs sommige velden is een wildebloemenstrook gezaaid om insecten aan te trekken.

Aan het eind van de "weg" gaat het linksaf een zandpad op terug naar de Woldweg. we passeren een paar geheel afgelegen woningen en spreken de hier al 33 jaar wonende eigenaar die verklaart hier zielsgelukkig te wonen en dat de reeën door zijn tuin lopen.

Onderweg hebben we ook de bordjes gezien waarop verzocht wordt tijdens het seizoen dat er jonge zijn de hond aan de lijn te houden en ze niet te storen.

We steken de Woldweg weer over en lopen Meerwijck weer in. Over de Meerweg lopen we langs de vrijstaande watervilla's tot het Meerwijckbruggetje, gaan deze over en lopen verder langs het "Blauwe dorp"/"Smurfendorp" terug naar het beginpunt.

χώρος στάθμευσης

Start en parkeerplek bij ingang natuurgebied Leinwijk

Ook is hier het paviljoen "De leine". Dit is een prachtig gelegen horecazaak met verhoogt terras voor een fantastisch uitzicht over het Zuidlaardermeer.

Waterrijk natuurgebied

Aan de rand van het natuurgebied ligt de nieuwbouwwijk "Meerwijck". Alle woningen liggen met de tuinen aan open vaarwater om zo op het Zuidlaardermeer te komen. Op de 4e foto nog een authentiek boerderijtje die een 20 jaar terug moederziel alleen hier in het veld stond.

Houten bruggetje in de Leinwijk

Met de aangelegde rietlanden probeert men de roerdomp een thuis te geven. Verder is het een rijk gebied wat vogels betreft en ook de bever komt hier voor.
Birding spot

Vogelkijktoren in de Leinwijk

Metalen Amerikaanse windmolen

Leinebrug bij de Woldweg

Πληροφορία

Verzoek om de reeën niet te storen

Wolfsbargeklap

Bij de brug over de Leinwijk moeten wij linksaf maar eerst gaat Saar te water. In de velden groeit momenteel rogge, tarwe, aardappelen en suikerbiet. Sommige akkers zijn omzoomd met een zogenaamd subsidierandje; een kleurrijk/bloemrijk mengsel van bloemen om insecten te trekken. De boer ontvangt hiervoor natuurlijk een vergoeding. Vermoedelijk brengt dit meer op dan de oogst per m2.

Saar in het tarweveld

Langs een zandweg naar de Woldweg.
Σταυροδρόμι

Terug in Meerwijck

Meerwijckbruggetje

Ophaalbrug te bedienen door de bewoners van de wijk via een contactsleutel. Vreemden kunnen dus niet zomaar doorvaren de wijk in. (of uit)