Αποθήκευση

Μαρτίου 2021
13,9 χλμ

54 εμφανίσεις, 6 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή la Vall d'Uixó, Valencia (España)

La Vall d'Uixó - Castell d'Uixó - Pic Penyalba - Sants de la Pedra
La ruta de hui és a la Vall d'Uixó, municipi situat al sud de la província de Castelló, a la comarca de la Plana Baixa, a l'entrada del Parc Natural de la Serra d'Espadà.
El vehicle el deixarem en la part alta del poble, en el barri Carbonaire, prop de l'inici de la pujada al Castell d’Uixó. Eixim per un camí asfaltat i als pocs metres girarem a la dreta per una senda marcada, en una pujada senzilla al principi però que es va complicant segons anem ascendint amb un paisatge espectacular amb el típic color vermellós de les pedres d'arenisca conegudes com a rodeno.
Arribem al Castell, de considerables dimensions però que es troba en estat ruïnós. Ocupa tot el cim del “Tossal de la Noguera”. El castell va ser construït durant els segles XII-XIII està format per un recinte d'uns 90 metres de llarg i 60 metres d'ample. En l'estat actual encara s'aprecien trams de muralla i construccions interiors. Al visitar-lo podrem contemplar la seua enorme plaça d'armes que va ser construïda com a refugi dels habitants de la vall en cas de perill. Vorejant la plaça queden alguns trams de muralles, els fonaments de les seues torres, l'alcàsser, restes d'aljubs i dependències. El castell està edificat en tapial sobre una base de pedra.
La baixada la fem pel lateral dret i amb cura per la forta pendent i la quantitat de pedra solta que hi ha. Arribarem a un encreuament al Coll de Mena que prendrem a l'esquerra per una bonica senda cap al Barranc de les Hortetes el qual creuarem per a incorporar-nos a la pista per la dreta amb una suau i constant pujada fins a arribar a una casa per on a la seua esquerra comença una senda que puja en zig-zag de manera moderada però que a poc a poc va augmentant el desnivell fins a arribar a la senda que discorre per davall de les Penyes de Mondragó.
Anirem ara a l'esquerra per a vorejar aquestes penyes fins a arribar a l'encreuament que ens indica Penyalba a la dreta en una forta pujada. Quan arribem a la pista anirem a la dreta a coronar el cim per a gaudir de les magnífiques vistes que ens brinda el Penyalba.
Tornarem sobre els nostres passos a la pista anterior que seguirem fins a un encreuament a l'esquerra amb una cadena que després de creuar per enfront d'una casa molt ben cuidada igual que l'entorn, ens portarà després d'una xicoteta pujada al “Peiró dels Sants de la Pedra” que és una capelleta a cel obert alçat en el cim d'una muntanya a 586 m d'altitud, a uns 2 km en línia recta de La Vall d'Uixó, des d'on es gaudeixen d'excel·lents vistes panoràmiques.
Aquesta construcció no és pròpiament un edifici i té un curiós origen ja que va ser alçat en memòria per haver sigut trobat en aquest paratge en 1938 un xiquet de dos anys i mig d'edat que va estar perdut dos dies per la muntanya fugint d'un bombardeig aeri durant la Guerra Civil. Es tracta d'un massís casalici cúbic construït en ruda maçoneria i totalment blanquejat. En la part superior s'obri un buit protegit per reixeta de ferro el fons del qual queda ocupat per un retaule de taulells representant els sants Abdón i Senén (Sants de la Pedra). A l'esquerra hi ha en imprimació ceràmica una fotografia del xiquet i en un altre taulell amb el relat del succés.
Seguim i comencem a baixar fins a trobar una pista que agafarem a l'esquerra. En la mateixa corba tenim un bon mirador amb uns espectaculars tallats. Al seu costat es troba també una gran pedra pintada de blanc. Continuem descendint per la pista de terra que més endavant està asfaltada fins a arribar a un encreuament on ix una senda per un camí tallat per una cadena. Ací tenim l'opció de prendre aquesta senda o seguir per la pista, la sendera és bastant pedregós en la seua primera part i cal portar cura en la seua baixada. Es prenga el camí que un preferisca al final arribarem a l'inici la nostra ruta.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=================================================================

La ruta de hoy es en la Vall d’Uixó, municipio situado al sur de la provincia de Castellón, en la comarca de la Plana Baixa, a la entrada del Parc Natural de la Serra d'Espadà.
El vehículo lo dejaremos en la parte alta del pueblo, en el barrio Carbonaire, cerca del inicio de la subida al Castillo d’Uixó. Salimos por un camino asfaltado y a los pocos metros giraremos a la derecha por una senda marcada, en una subida sencilla al principio pero que se va complicando según vamos ascendiendo con un paisaje espectacular con ese color rojizo de las piedras de arenisca conocidas como rodeno.
Llegamos al Castillo, de considerables dimensiones pero que se encuentra en estado ruinoso. Ocupa toda la cumbre del “Tossal de la Noguera”. El castillo fue construido durante los siglos XII-XIII está formado por un recinto de unos 90 metros de largo y 60 metros de ancho. El estado actual todavía se aprecian tramos de muralla y construcciones interiores. Al visitarlo podremos contemplar el recinto de su enorme plaza de armas debido a que fue construido como refugio de los habitantes del valle en caso de peligro. Bordeando la plaza quedan algunos tramos de murallas, los cimientos de sus torres, el alcázar, restos de aljibes y dependencias. El castillo está edificado en tapial sobre una base de piedra.
La bajada la hacemos por el lateral derecho y con cuidado por la fuerte pendiente y la cantidad de piedra suelta que hay. Llegaremos a un cruce en el Collado de Mena que tomaremos a la izquierda por una bonita senda hacia el Barranco de les Hortetes el cual cruzaremos para incorporarnos a la pista por la derecha con una suave y constante subida hasta llegar a una casa por donde a su izquierda comienza una senda con subida en zig zag de forma moderada pero que poco a poco va aumentando el desnivel hasta llegar a la senda que discurre por debajo de las peñas de Mondragón.
Iremos ahora a la izquierda para bordear estas peñas hasta llegar al cruce que nos indica Penyalba a la derecha en una fuerte subida. Cuando lleguemos a la pista iremos a la derecha para coronar el Penyalba y poder disfrutar de las magníficas vistas que nos brinda el pico.
Volveremos sobre nuestros pasos por la pista anterior y seguiremos hasta un cruce a la izquierda con una cadena que tras cruzar por enfrente de una casa muy bien cuidada al igual que el entorno, nos llevará tras una pequeña subida al “Peiró dels Sants de la Pedra” que es un casalicio o capilla a cielo abierto levantado en la cima de un monte a 586 m de altitud, a unos 2 km en línea recta de La Vall d'Uixó, desde donde se disfrutan de excelentes vistas panorámicas.
Esta construcción no es propiamente un edificio y tiene un curioso origen ya que fue levantado en memoria por haber sido encontrado en este paraje en 1938 un niño de dos años y medio de edad anduvo perdido dos días por la montaña huyendo de un bombardeo aéreo durante la Guerra Civil. Se trata de un macizo casalicio cúbico construido en ruda mampostería y totalmente blanqueado. En la parte superior se abre a modo de hornacina un hueco protegido por rejilla de hierro cuyo fondo queda ocupado por un retablo de azulejos representando el martirio de los santos Abdón y Senén (Santos de la Piedra). A la izquierda hay en imprimación cerámica una fotografía del niño y en otro azulejo con el relato del suceso.
Seguimos y empezamos a bajar hasta encontrar una pista que cogeremos a la izquierda. En la misma curva tenemos un buen mirador con unos espectaculares cortados. A su lado se encuentra también una gran piedra pintada de blanco. Continuamos descendiendo por la pista de tierra que más adelante está asfaltada hasta llegar a un cruce donde sale un sendero por un camino cortado por una cadena. Aquí tenemos la opción de tomar esta senda o seguir por la pista, el sendero es bastante pedregoso en su primera parte y hay que llevar cuidado en su bajada. Se tome el camino que uno prefiera al final llegaremos al inicio nuestra ruta.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hiciste una valoración en wikiloc sobre su utilidad.