LucT

2,1
4,2

1821 εμφανίσεις, 96 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Pórto Koufó, Central Macedonia (Greece)

This nice walk starts at the beautiful natural harbour of Porto Koufo. The route uses farm and goat tracks to reach Kapros, the remote southern peak of the peninsula.

Deze aangename wandeling start aan de mooie natuurlijke haven van Porto Koufo. De route loopt over boerenwegels en geitenpaden naar Kapros, de afgelegen zuidelijke tip van het schiereiland.

We left our car near hotel Porto Koufos alongside the busy main road and followed the road about 400m southerly to reach a weathered wooden board with what once was a walking map. Turn right en go down the track. This leads past a few houses and then rises to the southeast.

We parkeerden onze auto nabij hotel Porto Koufos langs de drukke hoofdweg en volgden de weg ongeveer 400m zuidelijk tot aan een verweerd houten bord waarop ooit een wandelkaart gestaan heeft. Neem hier de landelijke weg naar rechts omlaag. De weg loopt langs enkele huizen en klimt dan naar het zuiden.

At a path junction with a small, blue painted Eklissaki (little chapel) follow the left track that now descends down the hillside. After 400m of gradual descent, a white stone Eklissaki is passed as the track rises again to reach a newly built house at a bend in the track. Continue on until, in about 200m, a junction is reached.

Aan een wegsplitsing met een kleine blauwe Eklissaki (kapelletje) neem je de linker weg, die langs de heuvel omlaag loopt. Na een 400m geleidelijk dalen, komen we voorbij een Eklissaki in witte steen en begint de weg weer omhoog te gaan voorbij een nieuwer huis in een bocht in de weg. Ga verder tot aan een splitsing enkele honderden meters verderop.

Here a rough track drops steeply to the right and after 100m downhill the path turns sharp left. (Waypoint "Path to the left"). At first it is a sunken road, then leads along the hillside with open views to the left and eventually it becomes a very narrow trail trough the holm oak scrubs, to lead steeply up to the cliff overlooking the sea. A fine place to rest and enjoy the magnificent views.

Hier gaat een wat ruiger pad naar rechts steil omlaag om na 100m scherp naar links te draaien (waypoint 'Path to the Left'). Eerst is het een bijna holle weg, daarna loopt hij langs de heuvel met ruim uitzicht naar links en uiteindelijk wordt het een zeer smal pad door dichte bosjes steeneik om vrij steil omhoog te lopen naar de klif met uitzicht over zee. Een mooie plaats voor een pauze en voor magnifieke uitzichten.

Retrace your steps to waypoint "Path to the left", where you follow to the left the grassy, hardly visible track uphill and at the field above, follow the lower edge of the field. The remaining Posseidon-signs can be very usefull over here!

Keer op je stappen terug naar waypoint 'Path to the Left', waar je links de heuvel omhoog gaat langs het vage graspad (wielsporen). Aan de bovenrand van het veld, gaat het naar links langs de lage kant van het veld. Hier en daar vind je nog een Posseidon markering die je op de goeie weg kan helpen.

The route follows the edge of the field eventually leading on to an old path through olive groves and bushes, overlooking the harbour to the north. From here follow the dirttrack leading steeply down to re-join the road we came in on. From here retrace your steps to Porto Koufo.

De route volgt de rand van het veld en komt uiteindelijk op een oud pad door olijfgaarden en door bosjes, met uitzichten over de haven in het noorden. Volg nu weer de onverharde weg steil omlaag om uit te komen op onze heenweg. Volg voor de rest van de route je stappen terug naar Porto Koufo.

--------------------

Due to the steep and narrow trails, do not try this walk with a buggy or wheel chair.

Door de steile en smalle paden is deze wandeling niet mogelijk met kinderwagen of rolstoel.

This route was once signposted with "Posseidon markers" (the trident or Greek letter 'psi') nailed to trees or painted in red on rocks, but unfortunately the signposting is not well maintained. They are still helpfull for as far as you can find them, but you do need a map and/or your gps for an easy completion of this trip. I had the OSM Maps in my GPS-device which are useful on this trip (except for the grassy path after waypoint 'Path to the Left', which is not on this map.).

Ooit was deze route bewegwijzerd met "Posseidon-tekens" (de drietand of de Griekse letter 'psi') op bordjes op de bomen genageld of op de rotsen geverfd. Jammer genoeg is de bewegwijzering slecht onderhouden. Ze is nog steeds een hulpmiddel voor zover je ze kunt vinden, maar je hebt echt een kaart en/of de GPS-track nodig om de wandeling probleemloos te volgen. Ik had de OSM-kaarten in mijn GPS, die goed bruikbaar zijn op deze tocht (behalve het graspad na waypoint 'Path to the Left', dat niet op de kaart staat).