LucT

1,1
2,2

58 εμφανίσεις, 2 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Rémata, South Aegean (Greece)

Cycladen eiland Andros, ca. 35km lang en 12 km breed, is relatief hoog waardoor het wat meer regen vangt en opvallend groen is. Geen luchthaven, dus minder toerisme op Andros: de ferry uit Rafina doet er 2u over. Op Andros worden oude voetpaden stilaan weer vrij gemaakt en bewegwijzerd, zodat het een van de betere wandelbestemmingen in Griekenland kan worden. Zie www.androsroutes.gr/nl

Cyclades island of Andros, 35km long and 12km wide. The island is relatively high, has consequently more rain and is therefore quite green. As there is no airport, there is less tourism: it is a 2 hour trip with the ferry from Rafina. On Andros, old footpaths are being cleared and signposted, making it one of the better hiking destinations in Greece. See www.androsroutes.gr

Op de doorgaande weg van Remata naar Vourkoti kom je in een U-bocht net buiten Remata langs de Evangelistria-kerk van Remata. Naast de kerk loopt een onverharde landweg in noordelijke richting. We parkeren in de berm en volgen deze weg langs enkele vlak naast elkaar gebouwde kapellen. Negeer de afsplitsingen van andere onverharde wegen en wandel verder langs de grindweg in enkele wijde bochten omlaag in de vallei van de Arni-rivier.

On the main road from Remata to Vourkoti, in a U-turn just outside Remata is the Evangelistria church of Remata. Next to the church runs an unpaved road north. We park on de roadside and follow the dirt road along some chapels built next to each other. Ignore the other dirt roads and continue along the gravel road in a few wide bends down the valley of the Arni River.

Na iets minder dan een kilometer gaat de grindweg over in een pad. Door de rotsige (droge) bedding van een zijriviertje houden we iets links aan, stappen over en langs wat rotsblokken in de bedding en gaan weer de 'oever' op. Het pad loopt meestal rechts van gestapelde stenen muren en is regelmatig voorzien van een Andros Route bordje met "13".

After less than a kilometer, the gravel road becames a trail. In de rocky bed of small (dry) brook, we keep somewhat left, between and over some boulders and again up the 'riverbank' on to the path. Most of the time the path runs to the right of stacked stone walls and we are regularly provided with Andros Route "13" signs.

We wandelen door een agrarisch landschap langs de valleihelling en volgen de loop van de rivier, maar die krijg je helemaal niet te zien: hij loopt ergens tussen de rotsen en het groen beneden in het dal. Regelmatig zien we in de vallei al dan niet verlaten boerderijtjes en we komen ook langs een paar verlaten stenen gebouwtjes. Al snel zien we tussen de hellingen van de vallei in de verte de zee liggen.

We walk in an agricultural landscape along the valley slope and follow the course of the river Arni, but you wo'nt see that river at all: it streams somewhere between the rocks and the vegetation way down in the valley. Quite regularly you see in the valley (mostly) abandoned small farms and we also pass along a couple of abandoned stone buildings. And soon we can see the sea in the distance between the slopes of the valley.

Na 2.2km daalden we af in een klein ravijntje waarin een klein stroompje water voor een groene oase zorgde. Het pad is hier wel even in wat minder goede staat. Omdat onze wandeltijd die dag beperkt was, besloten we op deze schaduwrijke plek even uit te blazen en dan op onze stappen terug te keren naar de auto.
Volgens we vernomen zou het pad een uurtje verder op een onverharde weg uitkomen, die men naar links zou kunnen volgen naar de Lefka wetlands en het vrij ongerepte strand.

After 2.2km we descended into a little ravine where a small stream of water created a green oasis. At this spot the trail is a bit less visible and in somewhat poor condition. Because our walking time that day was rather limited, we decided to take a break in this shaded spot and then returned on our steps back to the car.
We were told that, if you keep on following the trail, you would get to a dirt road in about an hour, leading left to the Lefka wetlands and its unspoiled beach.