LucT

3,0
6,0

389 εμφανίσεις, 6 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Péra Chorió, South Aegean (Greece)

Cycladen eiland Andros, ca. 35km lang en 12 km breed, is relatief hoog waardoor het wat meer regen vangt en opvallend groen is. Geen luchthaven, dus minder toerisme op Andros: de ferry uit Rafina doet er 2u over. Op Andros worden oude voetpaden stilaan weer vrij gemaakt en bewegwijzerd, zodat het een van de betere wandelbestemmingen in Griekenland kan worden. Zie www.androsroutes.gr/nl

Cyclades island of Andros, 35km long and 12km wide. The island is relatively high, has consequently more rain and is therefore quite green. As there is no airport, there is less tourism: it is a 2 hour trip with the ferry from Rafina. On Andros, old footpaths are being cleared and signposted, making it one of the better hiking destinations in Greece. See www.androsroutes.gr

Vandaag reden we naar het zuiden van Andros voor een tocht door het afwisselende landschap van het Rachi gebergte in het Korthi gebied. Het is de moeite waard om eerst naar het Tromarchiani klooster (Panagia Tromarchiani) te rijden. Het is tegen de prachtige, steile kust gebouwd en je geniet er van een uniek uitzicht over de zuid-west kust van Andros. Het klooster is een ommuurd bouwwerk dat recentelijk wat gerestaureerd werd en er daardoor heel gaaf uit ziet. Waarschijnlijk is het klooster niet meer bewoond en het is dus niet zonder meer te bezoeken.

Today we drove to the south of Andros for a trip through the varied landscape of the Rachi mountains in the Korthi area. It is worthwhile to first go to the Tromarchiani monastery (Panagia Tromarchiani). It is built against the beautiful, steep coast and you will enjoy a unique view of the south-west coast of Andros. The monastery is a walled building, recently restored and looks very cool. Probably it is no longer inhabited and it is therefore not open to every visitor.

Van aan het klooster rijden we een kilometer terug over de grindweg naar de verharde weg. Rechtsaf en direct links begint aan de voet van een hoogspanningsmast een onverhard pad. We parkeren in de berm onder de mast en wandelen de onverharde weg omlaag. De aardeweg wordt een ommmuurd pad door een agrarisch landschap met regelmatig wat schaduw. De rood-witte Andros Route markering "4" helpt ons op de goede weg te blijven.

From the monastery drive a kilometer back along the gravel road to the paved road. Right and immediately left is an unpaved path at the base of a powerpylon. We parked under the pylon and walked down the dirt road. The dirth road soon becomes a 'stenie' (walled path), through an agricultural landscape with lots of shadow. The red-white Andros Route marker "4" helps us stay on the right track.

We volgen het hoofdpad, passeren twee kapellen en een bron in de rotswand. Negeer de afsplitsing naar links, die naar Pera Chorio loopt, en wandel langs enkele mooie dorsvloeren. Aan de T-splitsing gaan we links en direct weer rechts. Blijf het hoofdpad in oostelijke richting volgen.

Follow the main path, passing two chapels and a source in the rock. Ignore the splitting to the left, it goes to Pera Chorio, and walk along some nice threshing floors. At the T-junction turn left and again to the right. Continue to follow the main path eastwards.

Verderop lopen we door een bebost ravijn met enkele watermolens en bereiken we een asfaltweg. Naar rechts voor 100m en links weer het pad omlaag naar het gehucht Nionas, waar we aan de overdekte bron even kunnen verpozen. Volg het pad in noordelijke richting. Na de dorpskerk aan de linkerkant komen we aan een asfaltweg. Voorbij grote school van de Moustakas Stichting links onder de weg en bij de eerste kruising kort voor het kerkhof gaan we rechts en direct weer links omlaag het pad op.

A bit further walk through a wooded ravine with a few water mills to reach an asphalt road. To the right for 100m and left down the path to the hamlet Nionas, where you can sit next to the well. Follow the path to the north. After the village church on the left you will reach an asphalt road. Beyond Moustakas Foundation school, to the left under the road, and at the first junction just before the cemetery, turn right and go immediately left down the path.

Op het volgende kruispunt gaan we rechts, door een bebost stukje wandelen we over een rotsige bedding door de verlaten nederzetting Petres. Verderop in het dorp Amonakliou volgen we gewoon de bordjes "4" naar de Agia Irini kerk, waar we de cementweg afdalen naar de asfaltweg. Rechtsaf en tegenover de Panagia kerk dalen we het wandelpad af door een bebost ravijn. Voorbij een oude overdekte bron klimmen we de treden op naar een asfaltweg waar we links en meteen weer rechts naar Mousionas stappen.

At the next roadjunction turn right, at first along the forested path and then over a rocky bed next to the deserted settlement of Petres. Later in the village of Amonakliou, just follow the signs "4" to the Agia Irini church, where you descend the concrete path down to the asphalt road. On the right and across the Panagia church, go down the narrow path through a wooded ravine. Beyond the old spring, climb the steps back up to the asphalt road where you turn left and again right to Mousionas.

We kruisen nogmaals de asfaltweg naar links en gaan boven de Georgios-kerk rechtsaf het pad weer op. We bereiken Adonia en dalen aan de bronnen met wasplaats de stenen trap af naar een speelplaatsje naast de asfaltweg, wat meteen het eindpunt van de wandeling is.

Cross the asphalt road to the left again at the Georgios church walk dawn the path on the right. You will now arrive at Adonia and can descend the stone stairs to the playground next to the asphalt road, which is also the end of this walk.

Desgewenst kunt u natuurlijk gewoon op uw stappen terugkeren en langs de heenweg terug naar het beginpunt wandelen. Maar aangezien het al wat later werd, besloten wij om grotendeels langs de asfaltweg terug te keren waarop een wat hoger tempo mogelijk was. Pas aan de Moustakas Foundation school pikten we dan het pad weer op voor de laatste 2.5km terug naar de auto.

Of course you can simply retrace your steps and walk along the same way back to the starting point. But as it was getting a bit late, we decided to return along the asphalt road at a slightly higher pace. Not until the Moustakas school we returned on the path for the last 2.5km back to our car.

---
  • Φωτογραφίες old tower
  • Φωτογραφίες Moustakas Foundation school
  • Φωτογραφίες Pera Chorio valley
  • Φωτογραφίες mountain view