Ώρα  2 ώρες 48 λεπτά

6,5
13,07 χλμ

161 εμφανίσεις, 10 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Mura, Catalunya (España)

Nota: Voldria fer-vos un comentari aclaridor del temps esmerçat per fer la ruta, ja que no he parat pràcticament i en trams còmodes fins i tot he trotat una mica. Us diria que per fer-la amb calma i amb les parades preceptives, segurament caldrien entre 4 i 5 hores.

Aquesta és una excursió que ens permetrà visitar indrets de la serralada de l'Obac que no són dels més visitats de la zona (Castellsapera, Paller de tot l'Any, Castellots de Tanca, ...) i així conèixer nous indrets que són tant espectaculars com els esmentats abans.

Comencem l'excursió en el petit aparcament que trobem al marge dret de la carretera que puja al Coll d'Estenalles (des de Matadepera), aproximadament al punt quilomètric 12,2. Aquest es troba molt a prop d'un revolt a la dreta, on creuem la carretera i prenem un estret corriol que gira a la dreta tot començant a guanyar altitud.

Sempre en pujada i per estret corriol, passarem sota la formació rocallosa coneguda com el Gat Mesquer per la seva forma característica, i poca estona després, hem d'estar atents a una fita de pedres que ens marca un corriol que s'enfila a l'esquerra en direcció a les parets de roca. Per superar el darrer tram, haurem d'ajudar-nos de les mans les arrels dels arbres i fer una petita grimpada fins enfilar-nos a l'entrada de la Cova de l'Estrella, que sembla tenir sortida a l'altra banda, però que jo no vaig explorar (queda pendent per una altra ocasió).

Tornem al corriol de pujada i seguim endavant tot arribant a la cruïlla en que a la tornada prendrem un altre camí de baixada (marcat amb una fita de pedres). En aquest punt, estem sota l'Agulla del Coll de Garganta, al qual arribem de seguida, tot just en trobar la pista que ve de la Casa de la Mata, a tocar del Coll d'Estenalles. Nosaltres, seguirem la pista cap a la nostra esquerra, en un tram que segueix tenint tendència a pujar. Darrera nostre, tindrem vistes de la serralada de Sant Llorenç, amb el Montcau a un extrem i La Mola a l'altre, a la nostra dreta, la serra de l'Obac cap al Bages i més enllà les muntanyes pirinenques, a l'esquerra, la serra de l'Obac, amb Castellsapera com a pic més destacat, al davant podrem veure la muntanya de Montserrat, sempre destacant des de tants indrets.

Fem una petita desviació d'una vintena de metres per visitar una petita bassa, coneguda com la Bassa del Xalet, són les restes d'una caseta que es va derruir i de la que només en queden els fonaments. Un cop feta aquesta ràpida visita, tornem a la pista, som en el punt més alt de l'excursió, de seguida arribem a la Coma d'en Vila una antiga masia ara en ruïnes.

Només deixar enrere la Coma d'en Vila, deixarem la pista per agafar un trencall a la dreta, és el camí Ral que mena a Mura. Ara la baixada és forta, i en poca estona deixarem el corriol de Mura per agafar-ne un que torça a l'esquerra i que en algun tram es fa difícil de seguir perquè es desdibuixa una mica. En tot cas, seguint baixant fins anar a petar a una esplanada al peu de la roca on hi trobem un abric conegut com la Balma dels Debanadors. Es una balma obrada que serveix com a refugi, hi trobem una font en el seu interior, i en la meva visita hi havia fins i tot estris de cuina. Aquí en podeu trobar més informació.

Sortim de la Balma tot endinsant-nos cap al bosc i prenem un corriol que va planejant en direcció al corriol que recorre la Carena dels Enrics. Seguim aquest còmode camí amb vistes espectaculars cap les formacions de Mata-rodona, el Turó del Mal Pas o el Puig Andreu, fins arribar al Coll del Turó del Mal Pas, on hi ha un curíos banc fet amb pedres i troncs. Des del coll, torcem menys de 20 metres a la dreta per visitar l'indret conegut com les Tres Pinasses, un espectacular altíssim pi amb tres troncs que surten de la mateixa base. Tornem al Coll i ara seguim endavant per enfilar-nos a les primeres trams de la falda del Turó del Mal Pas. El nostre objectiu és rodejar-lo per darrera per anar a buscar després el corriol que permet enfilar-s'hi. A la part de darrera, trobem un petit tram una mica aeri, res dificultós amb la roca seca i anant amb la precaució necessària, però us ho destaco per si de cas.

Deixem el tram de roca enrere i entrem en un tram de bosc planer on anirem seguint les marques de pintura vermella que trobem en tot moment. Estem rodejant el Turó del Mal Pas, que ara no veiem, fins que trobem una petita desviació que ens permet fer marrada cap a la ruta de pujada al cim del Turó del Mal Pas, aquí us diria que potser no val la pena agafar aquesta desviació i que podeu seguir les marques vermelles fins trobar la ruta més endavant. Però vaja, ambdues rutes van a parar al mateix corriol, més amunt o més avall. El tram de pujada final és per roca nua, força fàcil en tot moment, essent només més vertical en un petit tram en que potser cal ajudar-se una mica de les mans. En tot cas, no té cap dificultat tècnica. De seguida, arribem a l'allargassat cim del Turó del Mal Pas, marcat amb una gran pila de pedres. El cim és una molt bona talaia de la serra de l'Obac i val la pena parar-s'hi una estona a contemplar el que ens envolta.

Iniciem la baixada pel mateix camí de pujada, i aquest cop seguim baixant en busca d'un corriol que més avall ens permet seguir rodejant el Turó del Mal Pas. Més endavant, en la direcció que portem, veiem l'espectacular Agulleta del Mal Pas. Molt aprop de l'esmentada agulla, hem d'estar atents a un corriol que surt a la dreta, punt on deixarem el camí que portem (i que ens duria, acabant de rodejar el Turó del Mal Pas, fins al Coll del Mal Pas), i començarem un fort descens, que passa molt a prop de l'Agulleta del Mal Pas i de la Cova del Turó del Mal Pas (que no vaig saber veure i queda pendent per un altre dia). El descens per aquest corriol ens porta finalment fins una ampla pista que ve de Mata-rodona. Seguim la pista a l'esquerra i tot planejant arribem a la Bassa del Roure Llarg, ens trobem en el lloc amb menys altitud del dia i al lloc on deixem la pista i seguim per el torrent per creuar-lo un parell de cops abans de començar un fort i perllongat ascens que ens porta fins al Coll del Sentinella. Poc abans d'arribar al coll podeu prendre una petita desviació que ens permet contemplar la formació rocallosa coneguda amb aquest nom. Passat el Coll, seguirem pujant, cada cop de forma més moderada, a mesura que ens anem apropant al Coll de la Cort Fosca, punt on trobem la pista de la Mata. Pista que ara seguirem força estona, passant a tocar del Coll de Boix, just abans de trobar la preciosa Alzina Bonica o del Vent, un espectacular arbre que paga la pena parar-se a contemplar.

De seguida trobem altre cop la Coma d'en Vila i tornem a resseguir el camí que haviem fet en l'anada fins al Coll de Garganta, on deixem la pista i prenem el corriol per on haviem pujat. Aquest cop però, poc després seguirem un trencall que trobem a l'esquerra i que ens fa la baixada fins el punt inicial de la ruta de forma més directe i que durant un tram va resseguint els pals de la linia elèctrica que deu porta a la masia de la Mata.
Χώρος στάθμευσης

Coll de Boix

El Gat Mesquer

Σταυροδρόμι

Cruïlla corriol (direcció Mura)

Δέντρο

3 αξιολογήσεις

• Φωτογραφίες santineu

santineu 28 Μαρ 2021

I have followed this trail  επαληθεύτηκε  View more

Ara, repassant la Ruta, veig que no m'havia mirat bé tota l'explicació abans de fer-la, i molt menys la indicació del temps de recorregut que s'explica a l'últim paràgraf. Ens vam refiar del que marcava la ruta. Ja la vam començar pujant al Coll de Garganta per allà on havíem de fer la tornada, per mala orientació meva i on vam començar a tenir dificultats, potser perquè hi ha molts troncs tallats per terra i algunes fites del roqueter ja no hi són. Motiu pel qual no vam fer la tornada per la zona de la Cova de l'Estrella i la vam fer per on vam pujar, donat que ja coneixíem el camí fet al principi. Per tant, el meu comentari hauria de ser com segueix:
    "Ruta amb punts emblemàtics i bones vistes, però hem trobat dificultats per trobar el camí correcte abans del coll de la Garganta, també per arribar a la cova dels Debanadors, en el Malpàs, on vam desisitir de pujar-hi (potser en veure la zona aèria ens va semblar que no anàvem bé i perquè el temps corria) i en el Sentinella per continuar el camí, per la quantitat de cruïlles de corriols.

• Φωτογραφίες Miquel Garriga Costa

Miquel Garriga Costa 29 Μαρ 2021

Hola, em sap greu que us tinguéssiu aquest malentès amb el temps per fer la ruta, per això vaig posar el comentari, el que faré és posar-lo al principi de l'explicació i així serà més fàcil de veure'l.

Per altra banda, cal reconèixer que hi ha algun tram una mica complicat, però per això serveix el track en aquests punts conflictius.

Al principi, en el tram de pujada fins el Coll de Garganta, trobo que no és gaire perdedor, la veritat i si trobeu una altra ocasió per anar-hi us ho recomano perquè la Cova de l'Estrella val la pena i el corriol de pujada és força bonic (molt més que el de baixada).

El tram que si trobo una mica perdedor és el que hi ha just abans d'arribar a la Balma dels Debanadors, aquí cal estar molt i molt atents al track. I també és potser una mica complicada la volta des del Collet del Mal Mas per encarar la pujada fins dalt del Turó, i a més hi ha un petit pas un pèl aeri (res gaire complicat tampoc), després però, el camí està marcat en tot moment amb pintura vermella, que si la seguiu, no hi ha pèrdua possible (llegir comentari de la descripció).

I finalment, en la zona del Sentinella, penso que seguint el track no hi ha d'haver cap mena de problemes.

Bé, ja teniu excusa per repetir, i més ara que ho coneixeu en part.

Salut i muntanya

• Φωτογραφίες santineu

santineu 29 Μαρ 2021

Moltes gràcies per la ràpida resposta.
    Evidentment, tenim pendent passar per la cova de l'Estrella i hem de tornar al Malpàs, on ens hi volem estar estona. Ens semblava més complicat el pas aeri.