Αποθήκευση

Μαρτίου 2021
19,0 χλμ

36 εμφανίσεις, 2 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Las Villas, Valencia (España)

Desert de les Palmes - Castell de Miravet - Alt de Colomer - Font de Roc - Font Tallà
El Parc Natural del Desert de les Palmes és una autèntica fita paisatgística de la Plana. Naturalesa en estat pur, un gran patrimoni històric i unes vistes increïbles del Mediterrani.
Aquesta regió muntanyenca litoral discorre paral·lela a la costa i té abundants crestes i penyes. Gràcies a la seua localització geogràfica, són molts els que acudeixen a aquest parc per a gaudir de la naturalesa, caminar i observar la riquesa històrica i patrimonial.
La seua localització geogràfica, ho converteix en un lloc especial on els habitants dels diferents municipis venen diàriament a gaudir de les riqueses històriques, naturals i paisatgístiques que conviden a contemplar, caminar i delectar-se dels valors que aquest espai natural amaga. Les seues 3.200 ha, protegides des de fa més de 20 anys, el converteixen en un dels parcs més veterans de la comunitat.
Malgrat que els incendis han deixat empremta en el paisatge, en l'actualitat es pot apreciar una bona recuperació de la coberta vegetal.
El seu nom es remunta a quan els Carmelites descalços que habitaven aquesta zona. Li deien "desert" perquè era un lloc solitari i allunyat de la població, al qual ells es retiraven per a dedicar-se a la vida contemplativa i d’oració. I com en aquesta zona abundaven els margallons, la zona va passar a denominar-se Desert de les Palmes.
El Parc Natural del Desert de les Palmes és un lloc espectacular per als amants del senderisme i, en definitiva, de la naturalesa. Existeixen nombroses rutes que et portaran a llocs amb molt d'encant, com els Agulles de Santa Águeda. Però, si eres dels quals prefereix arribar als cims i coronar els punts més alts, pots triar entre el Bartolo, amb 729 m., l'Alt del Colomer (708 m.) o la Mola del Morico, de 694 m. Des d'ací, podràs contemplar les meravelloses perspectives que els seus pics ofereixen del litoral i sentiràs la immensitat del Mediterrani sota els teus peus.
Nosaltres començarem la ruta en el camí de Miravet, on aparquem el cotxe a uns 500 metres abans d'arribar a la Font Tallada. Avancem uns metres i trobem un pal indicador de PR, seguim a la dreta el PR-CV 397, per les faldes de la Serra de les Agulles de Santa Águeda, una sèrie d'aguts picatxos d'arenisques roges anomenades rodeno que alberguen en les seues faldes l'única població de surera (Quercus suber) en aquest parc.
Anem ascendint per una senda entre frondosa vegetació del vessant Nord que ens porta al coll de les Agulles, on passem a la vessant sud i comencem a descendir, però prompte abandonem el PR per una senda que ix a l'esquerra que està senyalitzat amb fites de pedra. Avancem per aquesta senda en direcció NE fins a arribar a un camí prop d'una caseta en ruïnes (Mas de Muntó) que està a la dreta, però nosaltres anem cap a l'esquerra. En uns 500 metres arribem a una zona de cultiu de garroferes i oliveres, on deixem momentàniament el camí per a seguir una senda que ix a la nostra esquerra ens conduirà en poc menys d'un quilòmetre al castell de Miravet.
El castell de Miravet, situat en el terme municipal de Cabanes (Plana Alta) sobre un turó, a la part nord del Parc Natural del Desert de les Palmes, a prop de la carretera CV-148 de Cabanes a Orpesa, és una construcció islàmica amb reformes dels conqueridors cristians.
El castell, pertany als denominats castells muntaners, situats en terreny muntanyenc amb difícils accessos.
La seua planta és irregular i va posseir una fossa artificial que el defensava en la seua part més accessible. El castell manté els seus murs laterals, les seues defenses prèvies, restes de torres i algunes dependències internes i merlets.
Va tenir doble recinte inferior on es troben restes arquitectòniques, vestigis d'habitatges del seu antic poblat i l'arruïnada església de Sant Martí i Sant Bartomeu, on es conserven diversos arcs apuntats i de mig punt.
Després de visitar les ruïnes del castell, tornem arrere fins al camí que ara prenem a la dreta en descens cap al barranc de Miravet que forma una xicoteta vall, cultivada en alguns trossos. Prop del llit trobem la font del Perelló.
Prosseguim uns metres fins al camí asfaltat de Miravet on girem a la dreta fins a trobar el primer creuament on anem pel camí de la Senyora que ix a la nostra esquerra. Seguim en suau ascens fins a deixar-ho uns 500 metres més avant per a anar a buscar les ruïnes de la “Corralissa de la Cova”, on en pocs metres acaba el camí i hem de seguir muntanya a través, amb un primer tram bastant atapeït de vegetació, però que va millorant conforme anem guanyant altura i la vegetació és més escassa, ací la senda apareix més clara i marcada amb fites de pedra per la lloma del Tossal Redó fins a aplegar de nou amb la pista forestal del Camí de la Senyora, que seguirem a l'esquerra en lleugera pujada fins a arribar a una espècie de serral on estan fent unes obres en el camí.
Ací ens desviem a l'esquerra per a acostar-nos a la mola inexpugnable del Castell de Sufera, situada sobre una plataforma envoltada de precipicis a una altura de 501 metres sobre el nivell de la mar. Després de contemplar-ho tornem al camí, que reprenem cap a l'Alt del Colomer que amb els seus 708 metres és cota màxima de la ruta de hui. Ací trobarem diverses antenes i una caseta de vigilància forestal.
Descendint pel Camí Nou del Bartolo, que és també el PR-CV 451 i deixem un tram per a retallar per una agradable senda fins a tornar a la pista, on trobem el curiós edifici el Colomer Barrera. Continuem baixant per la pista fins a trobar un senyal en la part esquerra del camí, que ens indica com arribar a la Font de Roc. És una senda molt bonica per dins d’un barranc molt frondós que ens porta al brollador més pur i en millor estat de conservació de tot l'espai natural. Després de refrescar-nos amb les seues aigües continuarem el nostre recorregut per una xicoteta senda que ens porta al camí asfaltat del barranc de Miravet.
Prendrem la pista de la dreta i a 600 m trobem la Font Tallà. La vegetació que acompanya a aquesta font ens indica la humitat del entorn: xops i oms. Des d'aquesta font ja prop de la fi de la ruta podem tornar a delectar-nos amb la bellesa de les Agulles de Santa Àgueda que tenim enfront, un accident geològic que destaca per la seua coloració vermellosa pròpia del rodeno.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb un poc precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

================================================================

El Parque Natural del Desert de les Palmes es un auténtico hito paisajístico de La Plana. Naturaleza en estado puro, un gran patrimonio histórico y unas vistas increíbles del Mediterráneo.
Esta serranía litoral discurre paralela a la costa y tiene abundantes crestas y roquedos. Gracias a su localización geográfica, son muchos los que acuden a este parque para disfrutar de la naturaleza, caminar y observar la riqueza histórica y patrimonial.
Su localización geográfica, lo convierte en un lugar especial donde los habitantes de los diferentes municipios vienen a diario a disfrutar de las riquezas históricas, naturales y paisajísticas que invitan a contemplar, caminar y disfrutar de los valores que este espacio natural esconde. Sus 3.200 ha, protegidas desde hace más de 20 años, lo convierten en uno de los más veteranos.
Los incendios han dejado huella en el paisaje, aunque en la actualidad se puede apreciar una buena recuperación de la cubierta vegetal.
Su nombre se remonta a cuando los Carmelitas descalzos habitaban esta zona. Lo llamaron "desierto" porque era un lugar solitario y alejado de la población, al que ellos se retiraban para dedicarse a la contemplación y oración. Y como en esta zona abundaban los palmitos, la zona pasó a denominarse Desierto de las Palmas.
El Parque Natural del Desert de les Palmes es un lugar espectacular para los amantes del senderismo y, en definitiva, de la naturaleza. Existen numerosas rutas que te llevarán a lugares con mucho encanto, como les Agulles de Santa Águeda. Pero, si eres de los que prefiere llegar a las cimas y coronar los puntos más altos, puedes escoger entre el Bartolo, con 729 m., el Alto del Colomer (708 m.) o la Mola del Morico, de 694 metros. Desde aquí, podrás contemplar las maravillosas perspectivas que sus picos ofrecen del litoral y sentirás la inmensidad del Mediterráneo bajo tus pies.
Nosotros comenzaremos la ruta en el camino de Miravet, donde aparcamos el coche a unos 500 metros antes de llegar a la Fuente Tallada. Avanzamos unos metros y encontramos un poste indicador de PR, seguimos a la derecha el PR-CV 397, por las faldas de la Sierra de las Agujas de Santa Águeda, una serie de agudos picachos de areniscas rojas de rodeno que albergan en sus faldas la única población de alcornoque (Quercus suber) en este parque.
Vamos ascendiendo por una senda entre frondosa vegetación de la vertiente Norte que nos lleva a un collado donde pasamos a la vertiente sur donde empezamos a descender y pronto abandonamos el PR por un sendero que sale a la izquierda que está señalizado con hitos de piedra. Avanzamos por esta senda en dirección NE hasta llegar a un camino cerca de una caseta en ruinas (Mas de Muntó) que está a la derecha, pero nosotros vamos hacia la izquierda. En unos 500 metros llegamos a una zona de cultivo de algarrobos y olivos, donde dejamos momentáneamente el camino para seguir una senda que sale a nuestra izquierda nos conducirá en poco menos de un kilómetro al castillo de Miravet.
El castillo de Miravet, situado en el término municipal de Cabanes (Plana Alta) sobre un cerro, a la parte norte del Parque Natural del Desert de les Palmes, cerca de la carretera CV-148 de Cabanes en Oropesa del Mar, es una construcción islámica con reformas de los conquistadores cristianos.
El castillo, pertenece en los denominados castillos roqueros, situados en terreno montañoso con difíciles accesos.
Su planta es irregular y poseyó un foso artificial que lo defendía en su parte más accesible. El castillo mantiene sus muros laterales, sus defensas previas, restos de torres y algunas dependencias internas y almenas.
Tuvo doble recinto donde se encuentran restos arquitectónicos, vestigios de viviendas del antiguo poblado y la arruinada iglesia de San Martín y San Bartolomé, donde se conservan varios arcos apuntados y de medio punto.
Después de visitar las ruinas del castillo, volvemos atrás hasta el camino que tomamos a la derecha en descenso el barranco de Miravet que forma un pequeño valle, cultivado en algunas áreas. Cerca del lecho encontramos la fuente del Perelló.
Proseguimos unos metros hasta el camino asfaltado de Miravet donde giramos a la derecha hasta encontrar el primer cruce donde vamos por el camino de la Señora que sale a nuestra izquierda. La seguimos en suave ascenso hasta dejarlo unos 500 metros más delante para ir a buscar las ruinas de la “Corralissa de la Cova”, donde en pocos metros acaba el camino y hemos de seguir monte a través, con un primer tramo bastante enmarañado, pero que va mejorando conforme se gana altura y la vegetación es más escasa, aquí la senda aparece más clara y marcada con hitos de piedra por la loma del Tossal Redó hasta alcanzar de nuevo con la pista forestal Camino de la Señora, que seguiremos a la izquierda en ligera subida hasta llegar a una especie de collado donde están haciendo unas obras en el camino.
Aquí nos desviamos a la izquierda para acercarnos a la mole inexpugnable del Castillo de Sufera, situada sobre una plataforma rodeada de precipicios a una altura de 501 metros sobre el nivel del mar. Después de contemplarlo regresamos al camino que retomamos hacia el Alto del Colomer que con sus 708 metros es cota máxima de la ruta de hoy. Aquí encontraremos varias antenas y una caseta de vigilancia forestal.
Descendiendo por el Camino Nuevo del Bartolo, que es también el PR-CV 451 y dejamos un tramo para atajar por senda hasta volver a la pista, donde encontramos el curioso Palomar Barrera. Continuamos bajando por la pista hasta encontrar una señal en la parte izquierda del camino, que nos indica para llegar a la Font de Roc. Es una senda muy bonita y nos lleva al manantial más puro y en mejor estado de conservación de todo el espacio natural. Después de refrescarnos con sus aguas continuaremos nuestro recorrido por una pequeña senda que nos lleva al camino asfaltado del barranco de Miravet.
Tomaremos la pista de la derecha y a 600 m encontramos la Font Tallada. La vegetación que acompaña a esta fuente nos indica la humedad de este entorno: chopos y olmos. Desde esta fuente ya cerca del fin de la ruta podemos volver a deleitarnos con la belleza de las Agulles de Santa Àgueda, accidente geológico que destaca por su coloración rojiza propia del rodeno.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hiciste una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

Dreta per senda

Dreta per carretera

Esquerra per camí

Τόπος στάσης

Final camí - muntanya a través

Final de muntanya a través

Panoràmica de les agulles

Τόπος στάσης

Casa Colomer Barrera

Πανοραμική θέα

Panoràmica de les penyes de Sufera