Moving time  2 ώρες 46 λεπτά

2,3
4,6

90 εμφανίσεις, 12 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Castellar de N'Hug, Catalunya (España)

L'itinerari carener des del Coll de la Creueta al Tossal de Rus pel Cim de Pla Baguet i la Barraca de Rus, i la tronada per camí des del Coll de la Bassa --tocant a la Barraca de Rus-- fins al Coll de la Creueta, punt de partença i d'arribada, configura una magnífica excursió d'alta muntanya. Transcorre per paratges d'horitzons dilatats, per prades ondulades, dolines plenes de neu quan n'és el temps, rogenques crestes calcàries, costes redreçades, àmplies collades i tosses d'envergadura. Altrament que proporciona magnífiques vistes als quatre vents: al sud sobre la Catalunya Vella, travessada per un seguit de serralades, en fina gradació de tonalitats blavisses, que emergeixen de la blanquíssima i rutilant mar de boira damunt les planes, en un panorama que s'estén fins al Montseny, la Mola i Montserrat, com a rerefons llunyà i destacat; a l’oest la prominent Serra d'Ensija precedida del distintiu Cogulló de l'Estela i seguida de l'altiu Pedraforca; al nord-oest el Puigllançada, des d’aquí preeminent i imposant; nord enllà els alterosos massissos del Puigpedrós i del Carlit que flanquegen la profunda Vall de Querol; al nord-est el Roc de Madres, als confins dels Països Catalans, i a l’est l’omnipresent i majestuós massís del Puigmal que ocupa tota l’amplada.
Deixem el cotxe al Coll de la Creueta (cota 1922 m), hi ha espai on fer-ho. Enfilem cap al primer turó (1953 m) que queda davant nostre en direcció oest, el coronem i gaudim del primer tast de magnífica vista. Baixem per l’altra banda, també en direcció oest, passem pel costat dret d’una bassa (1922 m), acte seguit enfilem en direcció sud-oest cap el segon turó, l’Home Mort (1991 m), des d’on tornem a gaudir de la magnífica vista. Seguim en direcció nord-oest, cap el tercer cim de l’excursió (1998 m), un turó arrodonit formant part del Pla Baguet. A continuació descendim en direcció nord-oest fins a un ampli coll (1969 m). Des del coll enfilem per una traça de corriol, en direcció oest, fins a la carena (1994 m) del Cim del Pla Baguet. A continuació carenegem en direcció oest fins a unes dolines situades mínimament al sud de la carena. Les passem i un xic més, a l’oest, arribem al Cim de Pla Baguet (2036 m). Des del cim seguim per la carena fins al seu extrem nord-oest on hi ha un pedró destacat que ens marca el dreturer camí de baixada fins al Coll de Rus (1926 m), al nord-oest. És l´únic punt delicat de l’excursió, les alternatives per baixar des del Cim de Pla Baguet fins a la Barraca de Rus que no siguin la baixada que al·ludim, són complicades, atès que a la part sud del cim que dona a la Barraca de Rus hi ha estimballs. Arribats al Coll de Rus seguim baixant cap a la Barraca de Rus, davant nostre, passant per la part de dalt d’un tancat. La Barraca de Rus (1873 m) és una mena de xalet refugi molt ben obrat, amb instal·lacions ramaderes al seu voltant. Quan hi passem, avançada la tardor, quasi entrada d’hivern, no hi ha ningú, tampoc no hi ha remats. De la Barraca de Rus enfilem, decididament, cap el Tossal de Rus (2118 m), una ascensió de 245 m, durant la qual vam veure nombrosos isards. La vista des del Tossal de Rus és encomiable, com hem descrit al principi.
El retorn al vam fer baixant del Tossal de Rus, just a la dreta de per on havíem pujat, cap al Coll de la Bassa, just al costat sud-oest, a la dreta, de la Barraca de Rus. Del Coll de la Bassa vam seguir per camí-pista que flanqueja primer per la vessant sud del Cim de Pla Baguet, a uns 100 m per sota del cim, i després per la vessant est del Turó de l’Home Mort, per acostar-se tot seguit a la bassa pel costat de la qual havíem passat a l’anada, just baixant del primer turó. Des d’aquest punt el camí fa encara una ziga-zaga, primer en direcció sud-est i després nord, i ens deixa al Coll de la Creueta, just on havíem començat l’excursió. A l’anada no hi havia ningú, a la tornada hi havia força moviment: força famílies, algun trineu, algun corredor de muntanya i força cotxes. Contrastava amb la solitud a les muntanyes i aquesta contrastava encara més amb la bullícia que vam trobar a la Molina de tornada cap a la Cerdanya, i amb l’ocupació dels restaurants, de manera que vam acabar dinant a casa dels nostres companys, per cert un bon dinar, ben segur millor que el que ens haurien servit en els atapeïts restaurants.