dcve

9,7
19,47 χιλιόμετρα

22 εμφανίσεις, 0 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Veenhuizen, Drenthe (Nederland)

Begin: Bushalte Kerklaan Veenhuizen Eind: NS Station Assen
NB: Bij de Uitkijktoren kun je NIET naar het oosten voor het Esmeer: Hier terug door het bos. Ten oosten van het meer is het sinds kort ook afgesloten richting Koelenweg, maar daar kun je nog wel "hekloos" lopen (anders moet je via Kolonievaart terug!)

Vluchten kan niet meer

Omdat er door het Fochteloërveen geen trams liepen, dan maar een speciale wandeling om dit unieke gebied te verkennen. Bij Assen komen we nog wel een “tramlijn” tegen, maar dat is bij deze wandeling niet de hoofdzaak.
We beginnen in de plaats Veenhuizen. Daar mocht je vroeger geen eens komen als je niets op je kerfstok had. Het was de plek voor boeven en landlopers. Als er nu binnenkomt wordt je verwelkomd door 19de eeuwse opschriften van VEENHUIZEN of WERK en BID ARBEID ADELT en zo verder.
Veenhuizen was aanvankelijk een gewone veenkolonie zoals Willemina- en Frederiksoord. Maar als de arme mensen die boer moesten worden niet wilden, dan moesten ze de strafkolonie in. En dat was Veenhuizen. Later kwamen hier ook gewone boeven en nog later kwam er een asielzoekerscentrum. In principe hadden we hier die strafinrichtingen.
Er is hier een gevangenismuseum vlakbij de echte PI.
We beginnen bij de NH en de RK kerk. Ze hadden allebei een gescheiden kerkhof, waarbij gevangenen ook nog anoniem werden begraven. Men sprak van het ‘vierde” gesticht.
Veenhuizen was tamelijk selfsupporting met brandweer, elektriciteitscentrale.
We lopen de bossen aan de noordkant van het veen binnen en passeren Groot Bankenbosch, waar de borden nog van staan.
Door mooie paden lopen we naar het echte veen richting uitkijktoren. Echter, daar konden we niet verder naar het Esmeer. Via een boog lukt dat uiteindelijk toch. Maar om dan weer verder oostelijk te lopen geraakt je weer in “verboden” gebied (overigens geen duidelijke hekken). Dit giebels is wel het mooiste, want hier zijn nog die moerassige meertjes met dat donkere water. Het is is hoogveen en dus niet afgegraven en daarmee een uniek stukje Drenthe/Friesland.
We lopen oostwaarts richtingAssen en het valt op hoe groen het hier is en hoeveel kanaaltjes en vaarten hier wel niet lopen. Komen door Kloosterveen. Dat was vroeger een nederzetting met klooster, nu is het een buitenwijk van Assen, met een mooi natuurgebiedje. We komen Assen echt binnen waar vier hoofdknaken elkaar kruisen: Drentse Hoofdvaart, Asserwijk, De Vaart en de Het Noord Willemskanaal. Het laat zien hoe klein Assen ook is, dat het een belangrijk knooppunt vormde voor de veentransporten.
Pas in de 18de eeuw groeit Assen wat, terwijl Lodewijk Napoleon hier zijn zomerverblijf koos. Dat helpt natuurlijk.
We lopen via de oude Brink langs de gouvernementsgebouwen en het Drentsch Museum naar het station.

Bus stop

008 Geert de Wildebrug

Birding spot

009 Fochtloerveen

Kraanvogels kun je hier spotten. Hier is het punt waar je NIET linksaf kunt naar het Esmeer
Λίμνη

010 Esmeer

Door het bos omlopen naar dit prachtige meer