arram1969

1,7
3,33 χιλιόμετρα

80 εμφανίσεις, 6 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Shahrīār Kolā, Māzandarān (Iran)

سرین تا استل ( آلاشت )
------------------------------------------
****** اطلاعاتی در مورد " آلاشت " ، " سرین " و " استل " *****

آلاشْت ( ” آلاشت” ، ” اِلاشت ” و ” اَلاشت ” ) یکی از شهرهای شهرستان سواد کوه در استان مازندران و زادگاه رضاشاه پهلوی است. زبان مردم آلاشت مازندرانی است، نام آلاشت نیز در زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن نیز احتمالاً وجود عقابهای فراوان در کوه‌های بلند این منطقه است . زادگاه رضا شاه در زمان حکومت پهلوی با عنوان “ زادگاه بنیان‌گذار پهلوی “ شناخته می‌شد و پس از آن به عنوان موزه مردم‌شناسی آلاشت پذیرای گردشگران و توریست ‌ها بود. گفته می‌شود پس از انقلاب اسلامی ایران تلاش‌هایی برای تخریب این مکان صورت گرفته بود. آلاشت به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، کمتر مورد توجه فاتحین ایران بوده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر برابر با ۱٬۱۹۳ نفر جمعیت بوده‌است.
آلاشت در ارتفاع ۱۹۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته‌است، دامنه دمای این شهر بین 7.5 تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و میانگین بارندگی سالانه آن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر است. آلاشت دارای حیات وحش حفاظت شده‌است که می‌تواند درختان سیاه ریشه مانند گردو، فندوق و گیلاس را در خود پرورش دهد.
در ورودی شهر آلاشت یک دوراهی وجود دارد که یکی از آن‌ها به امام‌زاده حسن یا به قول محلی‌ها «سرکوه» و دیگری به داخل شهر و روستاهای " سواد رودبار ( در زبان محلی ساتروآر ) " و " هلی چال " و " چرات " و … می‌رسد.
آلاشت در ۱۹ تیرماه سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط وزارت فرهنگ و هنر به دلیل داشتن شاخصه ‌های معماری بومی و ارشمند با اسم محله قدیمی آلاشت و با شماره ثبت ۸۶۷ ثبت ملی شد.
خانه‌ی رضاشاه پهلوی ، خانه ‌ای که رضاشاه در آن به‌دنیا آمد ( ۲۴ اسفند۱۲۵۶ ) ، خانه‌ی پدر بزرگ رضا سوادکوهی معروف به مرادعلی خان ، خانه عموی رضا ماکسیم به نام مصطفی خان و یا موزه مردم شناسی حال حاضر شهر آلاشت که در سال ۱۳۴۸ به نام «محله قدیمی آلاشت و محیط اطراف زادگاه رضاشاه » در فهرست آثار ملی قرار گرفت ، اولین بافت تاریخی استان مازندران ، همه بهانه‌ای است تا در این عمارت ۱۵۰ ساله به تماشای زندگی مردم آن منطقه برویم .

مسجد امام حسین با معماری منحصر به ‌فرد، طاق ‌نماهای جناغی، پلان درون‌گرا و کشیدگی باسیلیکایی و گنبد ۱۲ وجهی رک یکی از زیباترین مساجد شمال ایران بوده که با مصالح مختص به اقلیم سرد و کوهستانی ( عمدتاً سنگ ) چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌نماید.
جز دو ساختمان معروف زادگاه رضاشاه ( موزه مردم‌شناسی ) و مسجد امام حسین، ساختمان خاص دیگری در جنوب شرقی شهر آلاشت و در جوار روستای گلیان به نام دختر پاک وجود دارد، این ساختمان مقبره یک دختر معصوم بوده که آلاشتی ‌ها از زمان ‌های قدیم معتقد بوده‌اند تنها زنان می‌توانند از این آرامگاه بازدید نمایند و مردان حق ندارند وارد این مزار شوند، طبق مستندات و مطالعات انجام شده این مقبره از قبل معبد آناهیتا ( الهه آب ) بوده ‌است و سه مشخصه معابد آناهیتا ( بالای تپه بودن، نزدیک رودخانه بودن و پلان مربع مستطیل ) را داراست.
آلاشت مازندران را به رصدخانه‌اش هم می‌شناسند. بعد از آخرین خیابان بلند آلاشت که به مسجد امام‌ حسین (ع) ختم می‌شود، پلکانی طولانی را که بروید به رصدخانه کوچکی می‌رسید که سه طرفش پرتگاه و یک طرفش کوه است. این رصدخانه تنها رصدخانه شمال ایران محسوب می‌شود که به رصدخانه آیت الله مازندرانی هم معروف است. در این رصدخانه دو تلسکوب قوی قرار گرفته که می‌شود با آنها آسمان گاه پرستاره روستا را دید.
آبشار چرات و پل ورسک در مسیر رسیدن به آلاشت است. چرات روستایی‌ست در ۲۲ کیلومتری آلاشت و غرب شهر پل سفید واقع شده است. این روستا دارای حمامی ۲۰۰ ساله و آبشار و غار است که به سرخ غار معروف است.
همچنین در ۸۷ کیلومتری آلاشت یکی از زیباترین دریاچه ‌های ایران یعنی لفور قرار گرفته، دریاچه‌ای که بین درختان جنگلی محسور شده و تصویر مه گرفته و اسب‌هایی که در حاشیه‌اش در حال چرا هستند آن را به صورت تابلوی نقاشی درآورده. در پشت سد البرز و دریاچه لفور، با طی ۲۳ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به آبشار گزو می‌رسید.
آب این منطقه از رودخانه چرات ( روآر ) تامین می شود که از کوه های خوزنک پرخیان و خوز سرچشمه می گیرد. این رودخانه از انتهای دره این منطقه می گذرد؛ آب مصرفی اهالی نیز از چشمه ها ( چشمه " هری خامه " که به اعتقاد اهالی خاصیت دارویی دارد
) و آب چاه های عمیقی تامین می شود که به داخل روستا لوله کشی شده است.

سرینِ - روستای ییلاقی مردم لفورک-کفاک و پاشاکلا
روستای سرین یکی از ییلاقات بسیار زیبا و با صفای دهستان ولوپی شهرستان سوادکوه می باشد که در فاصله 35 کیلومتری پلیس راه شهر پل سفید ( دو راهی آزاد مهر ) و در حدود 3 کیلومتری شهر تاریخی آلاشت قرار دارد. این روستا در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار دارد و در واقع یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا محسوب می شود. روستایی با چشم اندازهای بسیار زیبا که در میان کوه قرار دارد و دارای آب و هوای بسیار خنک در تابستان و هوای بسیار سرد و برفی در زمستان که گاهی ارتفاع برف به بیش از 1 متر می رسد.
در زمان های قدیم روستای سرین در یک محل کوچکی به نام اِسْتِلْ ( واقع در شمال شرقی محل فعلی سرین ) قرار داشت که تعداد اندکی از افراد در آن سکونت داشتند و به مرور زمان بر اثر شرایط نا مساعد زمین ساکنین به طرف مکان فعلی روستا که قبلا یک مرتع و چراگاه برای دامها بوده است نقل مکان کردند و در این محل سکنی گزیدند و این محل تبدیل به یک روستای زیبای بزرگ شد و ساکنین نام این روستا را به خاطر وجود آستانه مبارک امامزاده سرین که در این روستا قرار دارد و به امامزاده سرین مشهور است. نام این روستا را سِرین نامیدند.
روستای سرین در تابستان حدود بیشتر از 100 خانوار و در زمستان حدود 5 خانوار در آن زندگی می کنند. مردمانی مهمان نواز و خونگرم که با صفا و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند . اصلیت بیشتر ساکنین این روستا از منطقه لفور و از روستای لفورک ( که به علت ساخته شدن سد البرز لفور دیگر چیزی از این روستا باقی نمانده است ) حدود 80٪ و روستاهای پاشاکلا ، کفاک و.... و اصالت عده کمی هم آلاشتی و ما بقی هم از مناطق مختلف هستند. در حقیقت روستای سرین ییلاق لفورکی ها محسوب می شود

روستای سرین دارای حدود 150 خانوار می باشد که در تابستان در حدود بیشتر از 100 خانوار و در زمستان در حدود 5 خانوار در آن زندگی می کنند.
مردمانی مهمان نواز و خونگرم که با صفا و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند . اصلیت بیشتر ساکنین این روستا از منطقه لفور و از روستای لفورک (که به علت ساخته شدن سد البرز لفور دیگر چیزی از این روستا باقی نمانده است) حدود 80٪ و روستاهای پاشاکلا ، کفاک و.... و اصالت عده کمی هم آلاشتی و ما بقی هم از مناطق مختلف هستند. در حقیقت روستای سرین ییلاق لفورکی ها محسوب می شود.
مکان های دیدنی و تفریحی روستای سرین:
1- امامزاده سرین ( امامزاده حضرت ابراهیم (ع) )
2- دره بزرگ و بسیار زیبای سرین که از غرب روستا تا جنوب روستا امتداد دارد. در ابتدای دره تعدادی آبشار کوچک و چشمه وجود دارد.
3- تپه اشچال در قسمت جنوبی روستا و بعد از دره سرین که از کنار این تپه راه میانبری وجود دارد که بعضی از ساکنین این روستا با پای پیاده و تقریبا 15 دقیقه پیاده روی به شهر آلاشت می روند.
4- محل بسیار زیبا و دیدنی اِسْتِلْ ( به معنی برکه و تالاب ) که در شمال شرقی روستا قرار دارد و یک ناحیه مسطح و هموار با درختان جنگلی که چشم انداز بسیار جالبی را بوجود آورده است.
5- جنگل بسیار زیبا و بزرگ پِرتاسْ در قسمت شمالی روستا که یکی از زیباترین جنگل های شهرستان سواد کوه می باشد .
6- کوه های اطراف سرین که محل مناسبی برای کوه پیمایی و راه پیمایی می باشد.
در اطراف و داخل روستا گیاهانی مانند: گزنه، پونه، نعنا ،‌ترشک، گل گاوزبان، اسپند و کاسنی و... میوه های جنگلی مانند: گوجه سبز، زالزالک، زرشک،‌گلابی وحشی ، ازگیل و ...به وفور یافت می شود.همچنین زمین روستای سرین محل مناسبی برای کاشت سیب زمینی می باشد از این رو بیشتر ساکنین روستا در اوایل بهار سیب زمینی می کارند و در پاییز برداشت می کنند.در فصل پاییز هم قارچ های خوراکی فراوانی در اطراف این روستا می روید