102,57 χιλιόμετρα

35 εμφανίσεις, 2 αποθηκεύσεις

κοντά στην περιοχή Vrådal, Telemark fylke (Norge)

Telemarken (Noorwegen) is bij uitstek een geschikte regio om lekker te toeren. Het is er rustig en zo'n beetje alle wegen slingeren zich door de mooie natuur. Een rondtochtje Vradal - Dalen - Kviteseid is daarom ook een echte aanrader!

Uitgangspunt: Vradal (weg nummer 38) [Vradal – Telemarken]

Afstand: 103 km

Bijzonderheden: mooie en typische Noorse (berg-)wegen. Soms smal en (zeer) steil, maar allemaal in prima staat van onderhoud. Onderweg voldoende pauze mogelijkheden en bezienswaardigheden.

Route beschrijving:

Aangezien dit een rondgang is, kun je het startpunt willekeurig kiezen. Wij begonnen in Vradal, weg nummer 38 en volgen deze in westelijke richting naar Amdals Verk en verder naar Dalen. In eerste instantie slingert de weg langs het Vravatn meer, vervolgens klimmen we naar een bergpas. Vanaf Holtebru daalt de weg in vele (nauwe) haardspeldbochten honderden hoogtemeters naar beneden. Tijdens de afdaling is het uitzicht over het Bandak meer ronduit spectaculair!

Onder in het dorpje Dalen volgen we weg nummer 45 naar Eidsborg. Eenmaal uit het dorp klimmen we weer honderden hoogtemeters via nauwe haarspeldbochten omhoog - een spectaculair ritje! In Eidsborg natuurlijk even stoppen bij het kleinste stavkyrkje van Noorwegen. Daarna verder naar Hoydalsmo, waar we rechts de E134 volgen richting Kviteseid. Een mooie route volgt langs Morgedal, dat bekend staat als het dorp waar de moderne ski-sport is ontstaan.

Bij de afslag met weg nummer 41 kiezen we deze naar Kviteseid. Hier aan voorbij rijden we over imposante bruggen en hebben we mooi zicht op het Kviteseidvatnet. Via een grote hangbrug en dan in haarspeldbochten omhoog over een bergrug bereiken we weer Vradal en is de rondgang compleet.